showTop
× Search
Marína v Zadaru trpí. Příjemnému přístavu v centru hezkého města se nedostává údržby. V posledních letech se stará lučka uprava a ta preferuje jednosměrný pohyb peněz do pokladny. Na fotce je výsledek. Marína již druhým rokem nemá provozovatele. Proto spadla pod lučku upravu. Soutěž na provozování přístavu již proběhla, vítěz je známý, rozhodnutí bylo napadeno. Tak se čeká… Má to své výhody, kterých si my, kteří v maríně strávíme nejméně 2 měsíce v roce, velmi vážíme. A proto je nezveřejňujeme. Nejinak tomu bude i nyní. Ale i nevýhody… Marína strádá. Toto pachole se ulomilo v noci. Dana Přívaru, našeho nejoblíbenějšího instruktora, vzbudilo v noci razantní škubnutí. Nejprve se zdálo, že je vše v pořádku. Až nakonec si všiml, že pachole se polámalo. Tak lano uvázal za kandelábr a šel zase spát. I takové věci se dějí. Vždyť nedávno se na Murteru zlomilo dokonce molo…

Co Milana čeká po startu?

Závod, který Milana s Pierrem čeká, bude extrémně náročný. Podívejte se na několik momentů, několik front, které budou muset projet. Dnes to vypadá, že to bude fronta za frontou nejméně za...

Bude to brutální…

Jsme v Le Havre v místě startu Transat Cafe L´Or. Přešla fronta, tlaková níže, déšť, vítr v poryvech až 50 uzlů. Milan Koláček v neděli startuje s Pierrem Brasseurem...

Poslední videa


Závodní jachting

Co Milana čeká po startu?

Závod, který Milana s Pierrem čeká, bude extrémně náročný. Podívejte se na několik momentů, několik front, které budou muset projet. Dnes to vypadá, že to bude fronta za frontou nejméně za...

Bude to brutální…

Jsme v Le Havre v místě startu Transat Cafe L´Or. Přešla fronta, tlaková níže, déšť, vítr v poryvech až 50 uzlů. Milan Koláček v neděli startuje s Pierrem Brasseurem...

Testy

Mlha hustá tak, že…

Mlha hustá tak, že…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Počasí

Mlha hustá tak, že…

Pluli jste někdy v mlze? Mnohé začátečníky překvapí, že je to nesrovnatelně horší než jet v mlze po silnici. Přitom, jak je vidět na úvodní fotce od Davida Černého, se můžete do mlhy dostat i tam, kde byste ji nečekali.

Proč je plavba v mlze tak nebezpečná a stresující? Proč je o tolik horší než jízda v autě? Je to jednoduché. V autě může přijet nebezpečí zpředu, nebo zezadu. Ale vlastně řešíte jen protijedoucí vozy. Pokud nechcete předjíždět…

Na lodi se může nebezpečí zjevit kdekoli. Zprava, zleva, zezadu, proti vám. Odkudkoli. To je stresující. Navíc v bílé tmě naprosto ztrácíme orientaci. Pro mnohé méně zkušené jachtaře pak přichází na řadu problém s držením směru.

Náš instruktor Dan Přívara si tohoto problému všiml na své plavbě ve Finsku. V ostrovním labyrintu Aland se jeho jachta dostala do mlhy. Tedy v místech plných mělčin a útesů. Jen jedna cesta je správná a je třeba držet přesný kurz. Co nebyl pro kormidelníky problém za jasného dne, kdy si našli referenční bod, na který jeli, to se projevilo za mlhy, kdy měli držet kurz podle kompasu. Pro některé kormidelníky to bylo téměř nemožné, odchylky se pohybovaly až do 50°. Bez korekce kapitánem by při takové plavbě rychle skončili na mělčině.

Ačkoli se dnes zdá být kompas dávno překonanou technologií, krabicí, která v kokpitu jen překáží, přesto se občas hodí. Může to být za zmíněné mlhy, nebo za tmavé noci. A kormidelník by měl být schopen, kurz podle kompasu držet. Proto by stálo za to, občas si tuto dovednost procvičit. Nic složitého to není, chce to jen praxi.

A ještě k mlze, která je na úvodním snímku. Toto je fotografie z jarní plavby mezi Korčulou a Pelješacem, kterou poslal David Černý. V kanálu, kde voda proudí, byla studenější než v okolí, a proto se zde srážela vzdušná vlhkost.

I když není v Chorvatsku mlha častá, zažil jsem ji v průběhu let na mnoha místech. A zažil jsem ji i v Řecku, v Jónském i Egejském moři. Tedy i v místech, která jsou proslulá slunečním svitem. Dovednosti pro plavbu v mlze mohou být užitečné takřka kdekoli.

890

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu