Bokem k molu v proudu
Vítr a proud jsou při přístavních manévrech neoblíbení asistenti. Přitom v některých situacích je proud vynikajícím pomocníkem, který navíc umožňuje věci jinak nemožné.
Zatímco větru si při přistávání vždy všimneme, s proudem už to tak jasné být nemusí. Přitom je třeba o něm vědět a upravit dle něj přístavní manévr.
Tentokrát se zaměříme na přistávání bokem k molu a na manévr v anglicky mluvících zemích nazývaný ferry glide.
Teče-li v místě přistání proud, budeme si najíždět k molu proti proudu. Proč? Při najíždění k molu proti proudu se můžeme přibližovat k molu minimální rychlostí (i nulovou). Při najíždění s proudem musí být rychlost vždy větší než rychlost proudu. A to bude s největší pravděpodobností mnohem více, než bychom si přáli.
Při přistávání v místě bez proudu se musíme přibližovat k molu pod více, či méně ostrým úhlem. Musíme mít vůči molu nějakou dopřednou rychlost (když budeme couvat, tak řekněme dozadnou).
Přibližujeme-li se k molu proti proudu, může být naše dopředná rychlost rovná nule. Díky manévru ferry glide.
Jak na to
Plujeme proti proudu. Srovnáme rychlost lodě s rychlostí proudu. Poznáme to tak, že se naše loď přestane pohybovat proti břehu (molu).
Nyní stočíme příď lodě směrem k molu. Čím menší bude úhel přídě k proudu, tím méně plynu budeme nadále potřebovat.
V této chvíli bude třeba doladit plyn, abychom i po stočení v proudu stáli vůči molu na místě. Naše jachta se v předozadním směru vůči molu nepohybuje, ale posouvá se k molu bokem. Pro bezpečné přistání ideální situace.
Pokud bychom se chtěli vůči molu posunout dopředu, přidáme plyn. Pokud dozadu, ubereme.
Jde o krásný a jednoduchý manévr, naprosto bezpečné přistání.
Více se můžete dozvědět z naší knihy, nebo na našich kurzech.
930
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu v dubnu
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu v dubnu
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku na jaře v dubnu. Každý účastník má vlastní kajutu.
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?