showTop
× Search
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí. Zadání je prosté V kolik hodin odpoledne musíte nejpozději vyplout od mola přístavu Lorient dne 28. 6. 2022, aby vaše rezerva pod kýlem byla 0,5 m? Ponor vaší jachty je 1,9 m. Hloubka u mola je 1,7 m. Zadání je snadné. K tomu jsou potřeba tabulky přílivu v primárním přístavu, v tomto případě Brest (tabulky udávají kdy a jak je vysoká voda v Brestu), tabulka diferencí pro Lorient a graf průběhu přílivu v hlavním přístavu. To vše dostaneme v zadání. Modrá Začneme počítat. Nejprve si musíme spočítat, jakou výšku hladiny budeme hledat. Víme, že požadované místo u mola je za nejnižšího odlivu 1,7 metru nad hladinou. Tedy 1,7 metru nad nulou mapy. K tomu připočteme ponor jachty 1,9...

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Šok, který zabíjí

Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

Bokem k molu v proudu

Bokem k molu v proudu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Bokem k molu v proudu

Vítr a proud jsou při přístavních manévrech neoblíbení asistenti. Přitom v některých situacích je proud vynikajícím pomocníkem, který navíc umožňuje věci jinak nemožné.

Zatímco větru si při přistávání vždy všimneme, s proudem už to tak jasné být nemusí. Přitom je třeba o něm vědět a upravit dle něj přístavní manévr.

Tentokrát se zaměříme na přistávání bokem k molu a na manévr v anglicky mluvících zemích nazývaný ferry glide.

Teče-li v místě přistání proud, budeme si najíždět k molu proti proudu. Proč? Při najíždění k molu proti proudu se můžeme přibližovat k molu minimální rychlostí (i nulovou). Při najíždění s proudem musí být rychlost vždy větší než rychlost proudu. A to bude s největší pravděpodobností mnohem více, než bychom si přáli.

Při přistávání v místě bez proudu se musíme přibližovat k molu pod více, či méně ostrým úhlem. Musíme mít vůči molu nějakou dopřednou rychlost (když budeme couvat, tak řekněme dozadnou).

Přibližujeme-li se k molu proti proudu, může být naše dopředná rychlost rovná nule. Díky manévru ferry glide.

Jak na to

Plujeme proti proudu. Srovnáme rychlost lodě s rychlostí proudu. Poznáme to tak, že se naše loď přestane pohybovat proti břehu (molu).

Nyní stočíme příď lodě směrem k molu. Čím menší bude úhel přídě k proudu, tím méně plynu budeme nadále potřebovat.

V této chvíli bude třeba doladit plyn, abychom i po stočení v proudu stáli vůči molu na místě. Naše jachta se v předozadním směru vůči molu nepohybuje, ale posouvá se k molu bokem. Pro bezpečné přistání ideální situace.

Pokud bychom se chtěli vůči molu posunout dopředu, přidáme plyn. Pokud dozadu, ubereme.

Jde o krásný a jednoduchý manévr, naprosto bezpečné přistání.

Více se můžete dozvědět z naší knihy, nebo na našich kurzech.

930

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu