Bokem k molu v proudu
Vítr a proud jsou při přístavních manévrech neoblíbení asistenti. Přitom v některých situacích je proud vynikajícím pomocníkem, který navíc umožňuje věci jinak nemožné.
Zatímco větru si při přistávání vždy všimneme, s proudem už to tak jasné být nemusí. Přitom je třeba o něm vědět a upravit dle něj přístavní manévr.
Tentokrát se zaměříme na přistávání bokem k molu a na manévr v anglicky mluvících zemích nazývaný ferry glide.
Teče-li v místě přistání proud, budeme si najíždět k molu proti proudu. Proč? Při najíždění k molu proti proudu se můžeme přibližovat k molu minimální rychlostí (i nulovou). Při najíždění s proudem musí být rychlost vždy větší než rychlost proudu. A to bude s největší pravděpodobností mnohem více, než bychom si přáli.
Při přistávání v místě bez proudu se musíme přibližovat k molu pod více, či méně ostrým úhlem. Musíme mít vůči molu nějakou dopřednou rychlost (když budeme couvat, tak řekněme dozadnou).
Přibližujeme-li se k molu proti proudu, může být naše dopředná rychlost rovná nule. Díky manévru ferry glide.
Jak na to
Plujeme proti proudu. Srovnáme rychlost lodě s rychlostí proudu. Poznáme to tak, že se naše loď přestane pohybovat proti břehu (molu).
Nyní stočíme příď lodě směrem k molu. Čím menší bude úhel přídě k proudu, tím méně plynu budeme nadále potřebovat.
V této chvíli bude třeba doladit plyn, abychom i po stočení v proudu stáli vůči molu na místě. Naše jachta se v předozadním směru vůči molu nepohybuje, ale posouvá se k molu bokem. Pro bezpečné přistání ideální situace.
Pokud bychom se chtěli vůči molu posunout dopředu, přidáme plyn. Pokud dozadu, ubereme.
Jde o krásný a jednoduchý manévr, naprosto bezpečné přistání.
Více se můžete dozvědět z naší knihy, nebo na našich kurzech.
438
Související články
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Jak zajet sólo na toto místo?
Jak zajet sólo na toto místo?
Včera jsme si rozebrali jednoduchou možnost, jak z místa vyplout. Dnes se podíváme, jak na místo jednoduše zajet i v případě, že jsem na palubě sám.
Jak vyplout sólo
Jak vyplout sólo
Jste sami na zelené plachetnici a potřebujete vyplout z tohoto místa. Jak na to? Jak postupovat, aby byl celý manévr bezpečný a pod kontrolou? Je to jednoduché. Pokud víte, jak postupovat.
Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Kurzy přístavních manévrů v Praze jsou plné, ale zájem jachtařů vyrážejících na moře o osvěžení přístavních dovedností nás donutil k vypsání ještě jednoho termínu. Máte-li zájem o zlepšení se v manévrech, nový termín je 25. září. Kurz povede tentokrát Vojta Sládeček.
Dva nejdůležitější uzly
Dva nejdůležitější uzly
Bez základní znalosti uzlů není dobré vyplouvat na moře. My se dnes podíváme na dva nejdůležitější a další dva si necháme na zítra. Čtyři uzle nejsou vše, ale postačí. Fotografie jsou z knihy Přístavní manévry, kde najdete i další potřebné uzly.