showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

A ještě jednou křižování

A ještě jednou křižování
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

A ještě jednou křižování

V posledním díle našeho malého seriálu o křižování proti větru se podíváme na to, co dělat, pokud cíl není přímo proti větru a následně jak je to s křižováním v proudu.

K cíli musíme křižovat. Vítr vane mírně zleva od rhumb line. Stejně jako v minulém případě si nakreslíme výseč, ve které se budeme při křižování pohybovat. Nebudeme jezdit až na lay line, v případě změny větru bychom se mohli ocitnout v nevýhodné pozici.

Opět budeme mluvit o VMG. Kdy poplujeme vyšší rychlostí k cíli? Kdy budeme mít vyšší VMG? Bude to při plavbě s větrem z levoboku. Proto začneme s větrem z levoboku, poplujeme na hranici výseče a otočíme. Vidíte, že na větru z pravoboku poplujeme mnohem kratší vzdálenost.

Jak bychom se zachovali, pokud bychom křižovali v oblasti s proudem?

Toto je důležitá otázka v přílivových vodách, kde se proud cyklicky mění. Vždy se ho snažíme využít ve svůj prospěch. Pokud je to možné, řídíme křižování směrem proudu. Pokud se nám opírá proud do závětrného boku, pomáhá naši loď přiblížit ideálnímu kurzu.

Na obrázku máme dva kurzy vodou. Oba jsou 45° odchýleny od rhumb line. Pokud bychom obrázek orientovali jako mapu, vítr je od východu a proud od jihu. Pokud jachta zamíří na jihovýchod, proud bude tlačit loď směrem k rhumb line, kurz proti dnu bude blíže ideálnímu kurzu, než kurz proti vodě. Zamíří-li naopak jachta k severovýchodu, proud ji bude od rhumb line vzdalovat. Jachta směřující na jihovýchod bude mít výrazně vyšší VMG. Proud ze závětrného boku je výhodný.

V přílivových vodách se proud stále mění. Nastudujeme si proudy dopředu, počkáme, až se proud přetočí na druhý bok a pak teprve provedeme obrat.

12085

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu