Když na zpátečku jachta nechce zatočit
Couváte mezi řadami jachet v maríně a potřebujete zatočit do úzké mezery. Stočíte kormidlo, jachta se začne stáčet, ale mnohem méně, než jste očekávali. Vypadá to, že se do mezery nevejdete. Jaké je řešení?
Máte-li stále ještě dost místa a loď má rychlost, můžete zkusit vyřadit na neutrál. Může se stát, že jachta zatočí mnohem lépe a na místo se vejdete. Může, ale nemusí. Záleží na rotaci lodního šroubu.
Prop walk
Svoji roli zde hraje prop walk, neboli stranový efekt rotace lodního šroubu. Podle rotace lodního šroubu máme lodní šrouby pravotočivé a levotočivé (při jízdě vpřed). Nás ale zajímá jízda vzad, kdy se točí lodní šroub opačně. Představte si lodní šroub jako kolo stojící na pevné podložce. Roztočí-li se, bude se pohybovat do strany.
Budeme se bavit o pravotočivém lodním šroubu. Při zpátečce se točí doleva a záď jachty se tedy stáčí vlevo.
Zajíždíme na místo
Grafika Lodní noviny
Zařadíme neutrál, eliminujeme prop walk a vše vyjde.
Zajíždíme na volné místo mezi jachtami dle obrázku. Zařazená zpátečka, máme rychlost, kormidlo vytočené na pravobok. Zatáčíme, ale jachta se stáčí jen neochotně. Vypadá to, že vrazíme do jachty za mezerou. Na vině je prop walk působící na levobok.
Celou situaci můžeme včas napravit. Pokud má jachta rychlost, vyřadíme. V té chvíli přestane působit prop walk, který stáčel záď na levobok (prop walk působí jen při zařazené rychlosti). A jachta se na pravobok stočí mnohem ochotněji. Uděláme-li vše včas, celý manévr může vyjít.
Vše výše popsané platí pro pravotočivý lodní šroub a stáčení na pravobok. Při stáčení na levobok by naopak zařazení neutrálu uškodilo.
2182
Související články
Jak z toho ven?
Jak z toho ven?
Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun rozměrů hokejového . Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Všechny termíny přístavních manévrů v Praze byly plné. Dva termíny jsme proto přidali. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte tedy možnost. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Jak se bude pohybovat jachta, pokud příďovým propelerem pošlete příď vlevo? Půjde jen o pohyb přídě, nebo se bude vytáčet i záď? Je důležité vědět, s čím je třeba počítat.