30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
Do jak silného větru můžete vytáhnout spinaker? Tedy abyste ho dokázali také v pořádku stáhnout. Ptali jsme se Milana Koláčka.
Bohemia Praha Debra vedená Milanem Koláčkem, byla jednou z mála lodí Rolex Middle Sea Race 2018, která dokázala uvést v silném větru spinaker. Díky tomu vyhrála ORC a byla druhá v IRC. Šlo o historický úspěch našich barev Bylo to na hraně, nebo by Milan zavelel a spinaker by se tahal i v silnějším větru.
Milane, kolik vám během cesty od Favignany k Lampeduse foukalo?
Pokud jsem měl čas to sledovat, foukalo nám cca od 28 do 37 uzlů. Vlny sice byly celkem vysoké, ale stav moře nebyl chaotický. To bylo pro naše rozhodnutí také důležité.
Předpokládám, že jste vezli menší spinaker.
Ano, vezli jsme menší spinaker.
A do kolika uzlů bys tuto plachtu tahal?
Nezáleží jen na větru, ale jak už jsem se zmínil i na stavu moře. Pokud by byl stav přijatelný, zřejmě bychom ho vytáhli cca do 40 uzlů větru. Myslím, že bychom ho uvezli. Otázkou je, jak dlouho bych v takových podmínkách vydržel u kormidla. Je nezbytné maximální soustředění.
Vezli jste spinaker po celou dobu od Favignany k Lampeduse?
Celou dobu ne. Na halzy jsme ho raději stahovali. Také proto, že jsme měli rozbitou koncovku spinakerového pně. Při halze u Pantalerie zůstal nějaký čas dole a šel jsem si na 20 minut odpočinout.
Jak je možné, že ostatní spinakery neuvezli?
Na vině je i konstrukce lodí. Figaro je povedená, rychlá, hbitá a lehká jachta. Díky tomu jde bez potíží do skluzu a letí po vlnách. I v náročných podmínkách se skvěle kormidluje. Stačí malé pohyby kormidlem a loď poslouchá. U pomalých lodí je to v podobných podmínkách za kormidlem velký boj. Výsledkem je častější nezvládnutí jachty. A to jsou za těchto podmínek chvíle, kdy nevydrží materiál. Navíc rychlá loď znamená slabší zdánlivý vítr, protože skutečnému větru rychleji ujíždíte.
A jaká byla během 170 mil dlouhého surfování vaše nejvyšší rychlost?
Neměl jsem čas se koukat na budíky. Ale po závodě jsme objevili v přístrojích rychlost 24,8 uzlu. Opakuji ještě jednou. Tu rychlost jsem neviděl, byla zaznamenána v přístrojích. Ale vzhledem k tomu, že 20 není na Figaru něčím zcela výjimečným, tak i toto je možné. Na 10 m dlouhou jachtu je to slušné, že?
Foto Pavel Nesvadba
11783
Související články
Kdo vyhraje Vendée Globe? Webinář s Milanem Koláčkem
Kdo vyhraje Vendée Globe? Webinář s Milanem Koláčkem
Do cíle Vendée Globe zbývá vedoucí dvojici 2500 mil. To je nic, jsou těsně před cílem (tedy, je to Atlantik z Kanárů do Karibiku). Dnes proběhne poslední webinář před příjezdem do cíle. Připravte se od 19:00.
Designér lodí IMOCA Sam Manuard hostem Milana Koláčka
Designér lodí IMOCA Sam Manuard hostem Milana Koláčka
V příštím webináři o Vendée Globe bude mít Milan Koláček mimořádného hosta. Bude jím designér několika jachet IMOCA účastnících se Vendée Globe Sam Manuard.
V 55 uzlech s plnými plachtami
V 55 uzlech s plnými plachtami
Včera během webináře k Vendée Globe mluvil Milan Koláček o trénincích na Figaru, které pro něj byly největší školou. Máme tu video, na kterém letí v bouřlivém větru s roztrhanou hlavní plachtou v 55 uzlech větru.