Revoluce, která zabíjí
Jaká je nejinovativnější třída mezi jednotrupými jachtami? Lodě pro Volvo? Zestárly, než byly spuštěny na vodu. IMOCA? To už je o něco lepší. Jsou ale velké a drahé, proto zde jde vývoj vpřed jen opatrně. Class 40? Zapomeňte…
Je třeba jít dolů. Velikostně. Jsou to prototypy ve třídě Classe Mini. Ano, 6,5 metru dlouhé závodní speciály jsou testovací platformou nejnovějších technologií.
Již Milan Koláček měl na své Follow Me naklápěcí kýl, výklopná kormidla, vodní balast, daggerboardy a naklápěcí a natáčecí wingmast. Slušná porce věcí, které ani výkonný cruiser-racer nezná.
Dnes je technologická špička úplně jinde.
Podívejte se na video týmu Arkema.
Video je delší, ale stojí za to, ho dokoukat do konce.
Tvar lodi vychází z designu Magnum Davida Raisona. Ošklivá kulatá příď dodává jachtě výkon, a tedy i rychlost. Na určitých kurzech byla Magnum i o 2 uzle rychlejší, než klasické lodě konkurentů a jasně vyhrála závod přes Atlantik v roce 2011. Dnes je podobných lodí v Classe Mini několik.
Naklápěcí kýl je u prototypů samozřejmostí. Kromě toho však je možné, aby se ve své podélné ose natáčel a vyvíjel tak vztlak. Více najdete zde.
Sklopné foily
Foto Vincent Olivaud / Team Arkema Lalou Multi
Foily je možné sklápět nahoru a dolů.
Velkou věcí jsou na Arkema sklopné foily. Foily podobné těm, které najdeme na nejnovějších lodích IMOCA procházejí trupem v kloubu, ve kterém je možné je sklápět podle potřeby dolů a nahoru. To je poprvé, co je něco takového k vidění.
Nosná křídla jsou i na kormidlech. To ale není zcela nové, u vícetrupých lodí je toto již běžné a myslím, že v Classe Mini bylo možné nosná křídla na kormidlech poprvé vidět na 888 Simona Kostera.
Refovací křídlo
Foto Vincent Olivaud / Team Arkema Lalou Multi
Křídlo místo hlavní plachty.
Je tu ale ještě jedna mimořádná inovace. Na lodi nenajdeme klasickou hlavní plachtu. Místo ní je na stěžni křídlo. Křídlo, které se natáčí, mění se jeho profil a je možné ho refovat. Je to věc, o které v sušickém Compotechu mluvili již před 10 lety. Zde je ale konečně instalovaná na offshore lodi.
Podtržena a sečteno
Jde o nejinovativnější jednotrupou jachtu dneška. Vše vypadá funkčně. Uvidíme, jak si povede při závodech. Teprve ostré starty prověří spolehlivost technologicky náročné lodě.
Zabíjí! Proč?
V nadpisu článku mluvíme o revoluci, která zabíjí. Proč?
Podívejte se, kolik prototypů startovalo v Class Mini loni. Dříve početná třída slábne. Na vině je právě postupující technologická revoluce. U nových lodí masivně roste cena. Jak samotné stavby, tak i vývoje. Toto vše již není možné připravit na koleně. A vedle ceny roste i riziko. Ve vývoji se vydáte špatnou cestou. Zabloudíte. Nebo vaše inovace nebudou dostatečně spolehlivé. Vydejte se na takovou cestu, když riskujte, že zabloudíte. Na to je to dost drahá sranda.
6283
Související články
Další oběť kolize
Další oběť kolize
Trimaran Actual Ultim se stal další obětí kolize s UFO v Jižním oceánu. Trimaran se v plné rychlosti srazil s neidentifikovaným předmětem a má vážně poškozený foil na levoboku.
Kolik mil lze uplout za den?
Kolik mil lze uplout za den?
Máte 6,5 metru dlouhou jachtu a plujete 24 hodin. Kolik mil uplujete? Aby se jednalo o rekordní výkon, museli byste urazit více než 317,25 míle.
Co se stalo při Fastnetu
Co se stalo při Fastnetu
Na videu, které najdete u článku popisuje Milan Koláček, jaký byl letošní Rolex Fastnet Race, kterého se jako první Čech účastnil na foilující jachtě IMOCA.