Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
		
		
	Foilující jachty IMOCA dokážou oblétnout svět pod 65 dnů. A to táhnou stále záď ve vodě. Proč nepovolí foil i na kormidle, aby vzlétly docela? Kolik by to stálo.
Jachty IMOCA jsou stále dražší. Není to tak dávno, kdy bylo možné pořídit špičkovou loď za 4 miliony euro. Pak přišel zlom, 5 milionů, 6 milionů, dnes 7 milionů euro. Co ročník, to milion k ceně nové lodě.
Dnes jde o jachty s foily exotických tvarů, které dokážou létat rychlostí až kolem 35 uzlů a dlouhodobě se držet nad 25 uzly. Přitom je jejich let stále takový neúplný. Na zádi žádný foil není a jachta táhne záď vodou. Je to rychlé, ale mohlo by to být ještě rychlejší. Stačilo by přidělat vodorovný foil na kormidlo a jachta by se zvedla docela. A dále zrychlila, samozřejmě.
Jenomže je to zakázané pravidly. Pravidla si přitom v asociaci IMOCA určují sami členové třídy, tedy závodníci a majitelé lodí. A ti jsou zatím proti. Znamená to i pro příští ročník Vendée Globe 2028.
Laikům se to může zdát nesmyslné, ale jistě tu důvody jsou. Třída IMOCA nemá ve zvyku se stavět proti pokroku.
Celkem zásadním důvodem je cena. Plné foilování by dle odhadů přišlo na další 2 – 3 miliony euro u starších lodí. Na tolik by měla přijít přestavba starších jachet na plně foilovací. A ani u lodí, které se dnes teprve začínají stavět, by to nebylo zanedbatelné. Není to jen křidélko na kormidle…
Je třeba vzít v úvahu, že by šlo o zcela nový pohyb lodě. Namáhání jiných partií. Musel by tu být naprosto spolehlivý mechanismus, zavěšení kormidel, které by neslo loď. A vše by muselo vydržet plavbu kolem světa.
I když to zvenčí vypadá, že na kormidlo se nalepí kousek ploutve a bude to stát pár korun, jedná se o odstřelení ceny jachet IMOCA na zcela novou cenovou úroveň.
Proto se shodli, že zatím ne. 
		
		
	
	
	
			
	
	
		
						
		
	
	
		1309
		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	Související články
	Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
	
	
	
	Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
	Za 5 dnů startuje transatlantický doublehanded závod Transat Cafe L´Or.Milan Koláček, Pierre Brasseur a 74 lodí na startu. Class40, Ocean Fifty, IMOCA i nejrychlejší offshore lodě na světě 32 metry dlouhé trimarany Ultim. Největší letošní závod přes oceán. S naší účastí.
Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
	Vítěz poslední Vendéé Globe Charlie Dalin nebojoval při závodu kolem světa jen se svými soupeři, ale také s rakovinou. Navzdory nutnosti pravidelné medikace a bolestem dokázal zvítězit.
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
	V bouři ve větru o rychlosti 90 uzlů upadl kýl jachtě Tonyho Bullimora a jachta se překlopila. Zachráněn byl za 4 dny ve chvíli, kdy si všichni mysleli, že je mrtvý. Druhým zachráněným v nouzi byl Raphaël Dinelli. Jeden z mimořádných příběhů světového offshore jachtingu. Tedy... Vlastně příběhy dva.