Velikonoční regata v novém! Oprava
Nejoblíbenější česká offshore regata, která je každoročně pro část jachtařské veřejnosti vrcholem sezóny, se pojede na nových lodích. A nebudou to lodě jen tak ledajaké. Organizátoři oznámili angažování flotily zbrusu nových jachet Persico Fly40. Plavba do Dubrovníku se zkrátí ze dnů na hodiny.
Bude to velký skok nejen pro Velikonoční regatu, ale i pro český a potažmo i světový jachting. První amatérská offshore regata, která bude odjeta na foilujících jednotrupých lodích. Průměrné rychlosti stoupnou z 6 uzlů na 30 – 35 uzlů dle rychlosti a směru větru.
Jachty Persico Fly40 jsou 40 stop (11,8 m) dlouhé lodě s foily, které připomínají zmenšené stroje z posledního Amerického poháru AC75. Výtlak je pouhých 1600 kg, šířka 3,4 metru. Persico Fly40 se zvedá na foily od 7 uzlů větru. Posádku bude tentokrát tvořit 5 osob. Nepočítá se již s ubytováním na lodi, startující týmy si pronajmou apartmány na Murteru.
Za příznivých podmínek bude první etapa do Dubrovníku trvat 4 hodiny. Proto dojde k drobné změně. Zastávka ve starobylém městě bude vynechána a po obeplutí ostrůvku Sv. Andrija se pojede nazpět na Murter, kde bude cíl. Důvodem je mimo jiné i to, že se organizátorům nepodařilo v Chorvatsku angažovat pořadatelský motorový člun, který by stihl doplout do Dubrovníku před startovním polem. Předpokládá se, že poslední jachty proplují cílem u Murteru v neděli před 22:00. Druhý den bude volno a na zbytek týdne jsou naplánované turistické jednodenní plavby do Vieste a Benátek a dvoudenní plavba na Korfu a zpět.
Podmínkou účasti v závodu bude alespoň jeden držitel průkazu LAPL(A) na palubě. Nemusí se jednat o skippera.
Oprava a omluva redakce
Omlouváme se čtenářům za chybu, která nastala v redakci Lodních novin. Na stole se nám pomíchaly dva redakční materiály.
Příští ročník Velikonoční regaty se nepojede na jachtách Persico Fly40. Závod nebude mít jen jednu etapu a po dojetí do cíle nejsou naplánovány jednodenní výlety do Vieste a do Benátek a dvojdenní výlet na Korfu. Pro účast na startu není třeba průkaz LAPL(A). Příští ročník se s největší pravděpodobností nepojede rychlostí mezi 30 a 35 uzly.
Za chybu v práci s materiály se omlouváme.
1852
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
SeeSea - sledování lodí online
SeeSea - sledování lodí online
Během některých českých regat je možné sledovat polohy lodí online díky systému SeeSea. S jedním z jeho tvůrců Tomášem Strakou jsme si povídali o tom, jak vznikl, jak je přesný, co vše může sledovat a jak ho mohou využít i turističtí jachtaři, či charterové společnosti.