Šlendrián s kotvou
Mnohdy ani netušíme, jak snadné je přijít o kotvu i s kotevním řetězem. Tedy i o nemalou část kauce. Je těžko uvěřitelné, že i takový šlendrián je možné na charterových jachtách nalézt. I když je třeba předem říci, že tento příběh má šťastný konec.
Charterová jachta byla zapůjčena v Sukošanu. Nevíme ale, u které charterové společnosti. Nájemce s jachtou kotvil na hloubce cca 15 metrů. Vrátek ovládala jeho dcera. Vypouštěla, vypouštěla a najednou byl řetěz pryč. Nebyla šance na jakoukoli reakci.
Charterová společnost na loď za den dovezla novou kotvu s řetězem. Na závěr charterového týdne se nájemce s lodí vrátil do zátoky, kde kotvu nechal a začal dno pročesávat novou kotvou. Vyplatilo se, protože se mu podařilo zaháknout původní řetěz a vytáhnout ho. Na konci řetězu objevil, proč ke ztrátě došlo. Řetěz byl v kotevně uvázán jen kouskem motouzu.
Správně má být řetěz uvázán k oku v kotevně lanem, které je tak dlouhé, aby vystačilo až na palubu. Aby bylo možné ho v případě potřeby rychle přeříznout.
5502
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.