Šlendrián s kotvou
Mnohdy ani netušíme, jak snadné je přijít o kotvu i s kotevním řetězem. Tedy i o nemalou část kauce. Je těžko uvěřitelné, že i takový šlendrián je možné na charterových jachtách nalézt. I když je třeba předem říci, že tento příběh má šťastný konec.
Charterová jachta byla zapůjčena v Sukošanu. Nevíme ale, u které charterové společnosti. Nájemce s jachtou kotvil na hloubce cca 15 metrů. Vrátek ovládala jeho dcera. Vypouštěla, vypouštěla a najednou byl řetěz pryč. Nebyla šance na jakoukoli reakci.
Charterová společnost na loď za den dovezla novou kotvu s řetězem. Na závěr charterového týdne se nájemce s lodí vrátil do zátoky, kde kotvu nechal a začal dno pročesávat novou kotvou. Vyplatilo se, protože se mu podařilo zaháknout původní řetěz a vytáhnout ho. Na konci řetězu objevil, proč ke ztrátě došlo. Řetěz byl v kotevně uvázán jen kouskem motouzu.
Správně má být řetěz uvázán k oku v kotevně lanem, které je tak dlouhé, aby vystačilo až na palubu. Aby bylo možné ho v případě potřeby rychle přeříznout.
4426
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.