Průplav z doby Korintských
Korintští získali ostrov Lefkas v 7. století před Kristem. Již o 50 let později měli vybudovaný kanál, který je dodnes rušnou a důležitou dopravní tepnou. Jmenuje se Lefkas Canal a odděluje ostrov Lefkada od řecké pevniny.
Plujete-li ze severu z Korfu do přístavů ostrova Lefkada, na Meganisos, Ithaku, nebo dále do Korintského zálivu, obvykle zvolíte plavbu krytými vodami východně od ostrova Lefkada. To znamená využít Lefkas Canal. Průplav, který poprvé vystavěli již Korintští v roce 650 před Kristem. Dnešní průplav je sice z velké části o pár desítek metrů západněji, než byla starověká stavba, ale stále na ni navazuje.
V neklidných dobách minulosti byl kanál nejen spojnicí, ale také rozdělovníkem, který bránil město Lefkas před nájezdy z pevniny. O strategické důležitosti místa v průběhu věků svědčí středověká pevnost Agia Mavra, která střeží severní vjezd do kanálu dodnes.
Svérázní otvírači mostu
Přes kanál vede na jeho severní straně jediná silnice, spojující ostrov Lefkadu s pevninou. Most je zvláštní kombinací otáčecího a zvedacího. Měl by se otvírat přibližně v hodinových intervalech mezi 0600 a 2200, ale pro přesné časy je dobré si zavolat vysílačkou na 69. kanále Lefkas marina a časy si potvrdit.
Jakmile se začne most otvírat, spěchejte. Přednost mají jachty plující na jih, ale na zdvořilosti nemusí být vždy čas. Myslíte-li si, že vám otvírač mostu nezavře cestu před nosem, mýlíte se. Čas otevření se snaží zkrátit na minimum (na silnici čekají nedočkaví šoféři), proto neváhejte. Je takové rčení: „Kdo zaváhá, nežere!“ Zde to platí beze zbytku. A nemá smysl se vztekat. Je třeba spěchat…
Plavba od severu
Připlouváte-li ze severu, mohou být poslední stovky metrů před připlutím k mostu dost divoké. Vítr od severozápadu zvedá vlny a ty se na mělčině u pobřeží zkracují a rostou. V extrémních případech na vás nebude čekat klid ani v přístavu u pevnosti. Také tam se dokáže hladina divoce dmout.
Při plavbě na jih minete za mostem město Lefkas, dále marínu a nakonec parádní skládku odpadu, která dotváří moderní podobu místa.
Od severu k jihu je celý kanál dlouhý cca 3,5 námořní míle.
12188
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Jedovatí čtverzubci se šíří v Řecku i na Jadran
Jedovatí čtverzubci se šíří v Řecku i na Jadran
Jedovaté ryby z čeledi čtverzubcovitých byly po Turecku a Řecku zaznamenány už také v Chorvatsku. I když panovalo přesvědčení, že zimní teplota vody je na ně příliš nízká. Šíří se přes Rudé moře.
Kolik skutečně stojí plavba II.
Kolik skutečně stojí plavba II.
Po přečetní článku na Lodních Novinách doplňuji náklady na plavbu v jiných lokalitách, než je Chorvatsko. Najdete zde tabulky nákladů ze Skotska, Řecka a Sicílie.