Nord Star 28 Patrol
Preference při výběru motorového člunu jsou různé, někdo hledá moderní design, který přitahuje pohledy kolemjdoucích, jiný preferuje nízké provozní náklady, pro dalšího je délka hlavním faktorem. Někteří se chtějí s lodí vydat za dobrodružstvím a k tomu potřebují spolehlivého a robustního partnera.
Pro takové jsou zde lodě finské loděnice Nord Star. Svoji klientelu nachází tam, kde je nutné vyplout za každého počasí. Loděnice vyrábí pracovní čluny pro profesionální využití, pro pobřežní stráž, pro policii, rybářskou stráž a další organizace. Z těchto člunů vychází i produkce rekreační. Samozřejmostí je vysoká kvalita, která je v těžkých podmínkách nezbytností. Robustní konstrukce vydrží i nešetrné zacházení, jednoduchost lodi by se mohla stát na moři synonymem pro spolehlivost. Výkony motorový jachet z finské loděnice z Kokkoly překvapí i zasvěcené. Nakonec je zde ještě jeden nepominutelný klad. Jachta Nord Star se o vás postará, ať již je počasí jakékoli. To je devíza, kterou neoceníte každý den, ale jakmile se dostanete do situace, kdy je to třeba, velebíte chvíli, kdy jste se pro Nord Star rozhodli.
Výše uvedený odstavec zní nadneseně, ale takové jsou pocity poté, co se na Nord Star 28 Patrol projedete. Přitom jde o spíše nenápadnou loď.
Masivní konstrukce
Konstrukce lodi je mimořádně masivní, jak jsme si již řekli. Mohutné podélné výztuhy jsou vlaminované do trupu ještě ve formě, aby se tak zajistila maximální kvalita. Loděnice používá na trupy několik kopyt, aby si mohla dovolit nechat trup ve formě mnohem déle, než je běžné. Výsledkem jsou pak lodě, které například fungují jako vodní taxi v Grónsku.
Ještě na jednom prvku je důraz na kvalitu velmi dobře znát. Je to mimořádná tloušťka gelcoatu. Tlustší vrstva gelcoatu znamená větší životnost trupu, který je možné déle udržovat v perfektním stavu.
Paluba
Vzhledem k velikosti lodi na první pohled zaujme 80 cm široká paluba na bocích vedle nástavby. Prostor v pilothouse je kvůli ní menší, ale výhodou je bezpečný pohyb po palubě a to i na vlnách. Bezpečnost umocňuje zvýšený laminátový okraj trupu, na kterém je navíc pevné nerezové zábradlí. Nerezová madla najdeme i všude na nástavbě, při cestě po palubě je stále možné se jednou rukou přidržovat.
Na testované lodi byla paluba pokryta imitací teaku. Výsledek vypadal velmi dobře, zdál se trvanlivý a bezúdržbový. Na přídi je k dispozici prostorná paluba. Překvapující byl kotevní vrátek vpředu, na skandinávských lodích je často vynechán. Veliká kotevna pohodlně pobrala 50 m řetězu. Masivní nerezové vazáky dávají pocit větší lodi.
Přední okna pilothouse jsou vybavena kvalitními stěrači a jsou opačně skloněná, aby kormidelníka neoslepovaly odrazy slunce. Pracovní dojem z člunu umocňuje trojice světel na střeše pilot house.
Cestou na záď je třeba počítat s jedním schůdkem na boku lodi na úrovni dveří do nástavby. Za nástavbou je k dispozici spartánsky vybavený kokpit, který je částečně krytý střechou nástavby a částečně sklopným bimini. Pod dlouhou lavicí na zadní straně nástavby je úložný prostor, další najdeme na zadní straně kokpitu. Celkově je tu místa dostatek.
Podlahu kokpitu tvořila trojice poklopů, pod kterými se nacházel motorový prostor. Standardně je jachta dodávána s jediným motorem, zde byla na přání klienta provedena úprava a instalované jsou motory dva. Motorový prostor je přehledný a velmi dobře uspořádaný, je však patrné, že dva motory nejsou standardem.
Koupací plošina na zádi je oddělena nerezovými dvířky. Na zádi je obvykle instalována kotva s vrátkem, na severu je zvykem stát přídí ke břehu. Nad koupací plošinou jsou instalované praktické držáky fendrů.
Interiér
Hlavním obytným prostorem je pilothouse, kde najdeme dvě sedačky pro kormidelníka a navigátora, které mohou být otočné. Zbytek posádky má místo v zadní části nástavby. Díky absenci dveří do kokpitu je možné najít uvnitř lavici do U a vysouvací stolek. Není-li stolek používán, vysune se pod strop nástavby. Výrobce uvádí, že si v pilothouse sedne až 7 osob, ale číslo 6 bude realističtější. Kormidelník má slušný rozhled po okolí, až na výseky vpravo a vlevo za zádí.
Přístrojové desce testované jachty dominoval mapový plotter Garmin, který zobrazoval i údaje radaru. Kdo nemá rád dotykové displeje, musí sáhnout po jiné značce, Garmin má jediné tlačítko na zapnutí. Kormidlo je výškově stavitelné. Vlevo od kormidla jsou schody do přední kajuty, dále pak navigační stolek s prostorem na mapy, Další úložné prostory jsou nad hlavou kormidelníka, kde je instalována také vysílačka, rádio a kompas.
Pod sedačkou navigátora jsou schody do kajuty, která je ve středu trupu. Boční dveře z nástavby jsou zasouvací, vyrobené z hliníku. Na stropě salonu jsou instalovány dvě veliké lukny, které v teplých dnech zajistí potřebnou ventilaci.
Schody do přední kajuty jsou úzké. Pod nimi najdeme skromný kuchyňský kout, který stačí jen na přípravu základní krmi. Na testované lodi byla vybavena dieselovým vařičem Wallas, dřezem a malou lednicí. Na pravoboku je oddělená toaleta se sprchou. Přední kajuta má lůžka do V, k dispozici je ale část madrace, která lůžka spojí v jeden celek. Co se týče skříněk, není situace v podpalubí nejlepší. Druhá kajuta ve středu lodi, která je přístupná po zvednutí sedačky navigátora, nabízí veliké dvojlůžko. Výška nad jeho třetinou není nijak úchvatná. Celkově je velikost kajuty velmi slušná, dokonce až nečekaná.
Jízdní vlastnosti
Testovaná jachta byla na přání zákazníka vybavena dvojicí motorů Mercury QSD 4,2 350 HP. Standardně je jachta dodávána s jedním motorem do výkonu 400 HP. Obvykle Volvo Penta.
Netradiční motorizace znamenala zvýšení hmotnosti lodi o 1300 kg na 5500 kg. Nešlo jen o samotný motor, kupující si přál také mimořádně zvýšit odolnost trupu.
Standardně se maximální rychlost lodi pohybuje kolem 40 uzlů, s testovanou motorizací se jachta rozlétne po hladině rychlostí 48 uzlů. Nord Star je i při této rychlosti příjemný na ovládání, je citlivý, ale nikoli tolik, aby vedení vyžadovalo neustálou pozornost.
Zde uvádíme tabulku rychlostí se standardním motorem Volvo Penta o výkonu 350 HP
Otáčky za minutu
|
Hlučnost dB
|
Rychlost v uzlech
|
600
|
56
|
3,9
|
1000
|
61
|
6,1
|
1500
|
65
|
8,3
|
2000
|
67
|
13,4
|
2500
|
70
|
23
|
3000
|
72
|
29,5
|
3450
|
75
|
36,5
|
Člun si velmi dobře vede nejen na hladké vodě, ale i na vlnách, na které je určen. Bohužel vzhledem k počasí během testu bylo možné plavbu na zvlněné hladině zkoušet jen na vlnách vytvořených před námi jedoucí lodí, jinak byla hladina klidná. Přes vlny se Nord Star přenášel lehce a ani na vlnách přicházejících z boku neměl tendenci utíkat kormidelníkovi z ruky, ale jen s minimálním náklonem poslouchal i nadále.
Co se týče manévrování, je třeba si uvědomit, že šlo o malou jachtu vybavenou dvojicí motorů. Jachta tedy poslouchala velmi dobře, jen bylo třeba si dávat pozor při práci s plynovými pákami. Přemíra výkonu je občas na škodu.
Spotřeba při cestovní rychlosti 26 uzlů je při standardní motorizaci 34 litrů/hod a dojezd na plnou nádrž s 10% rezervou 270 mil.
Závěrem
Jde o jachtu, ve které nenajdeme nablýskaný interiér s designérskými finesami. Proto ani nebyla vytvořena. Praktické zařízení s vynikající kvalitou zpracování, snadno udržovatelný interiér, pohodlný v rámci určení jachty. Jde o jachtu, se kterou je možné si prodloužit sezónu na celý rok ve Středomoří a tam, kde moře zamrzá, tak do zámrzu. V nejhorším počasí vedeme jachtu z pohodlí vytápěného interiéru a obdivujeme krásy pobřeží v dobách, kdy na jiné turisty nenarazíme. Nord Star je sice severská jachta na sever určená, ale své zákazníky má i na jihu Evropy. V takovém případě je vedle topení, které je standardem, instalována také klimatizace.
Parametry standardní lodi
Celková délka 9,3 m
Šířka 3,1 m
Úhel V trupu na zádi 18,3°
Maximální výkon motoru 400 HP
Nádrže na vodu 125 l
Nádrže na naftu 400 l
Výtlak 4300 kg
CE certifikace B
Cena od 168 000 EUR bez DPH
Více informací najdete zde.
4617
Související články
Cesta do Chorvatska
Cesta do Chorvatska
Přinášíme vám informace z první ruky o cestě do Chorvatska a zpět. Informace jsou ze dvou zdrojů, vedle skoro všem známého Jirky Pacáka, jde i o informace od majitele jachty zakotvené v Chorvatsku.
Která kotva drží?
Která kotva drží?
Testovali jsme desítku kotev. Na dně tužší bahno a chtěli jsme vědět, jak se budou kotvy chovat. Výsledky byly zčásti očekávané, ale i trochu překvapivé.
Redakční test NC 37
Redakční test NC 37
Do rodiny modelů NC loděnice Jeanneau loni přibyl NC 37. Přesně zapadá do středu této výrobní řady. Vznikl univerzální člun, který v podpalubí nabízí dvě kajuty a víceúčelovou jeskyni.