Která kotva drží?
Testovali jsme desítku kotev. Na dně tužší bahno a chtěli jsme vědět, jak se budou kotvy chovat. Výsledky byly zčásti očekávané, ale i trochu překvapivé.
Z moderních konkávních kotev jsme měli k dispozici kotvy Ultra 12 kg, Spade 15 kg, Manson Supreme 10 kg, Manson Boss 10 kg a Rocna 10 kg. Z modernějších konvexních kotev to byla Kobra 20 kg. K tomu navíc kotvy Britany 14 kg, Grapnel 10 kg a FHD 10 kg.
Kotvili jsme na 5 m hloubky. Na kotvě bylo 5 metrů kotevního řetězu 10 mm a 40 m lana. Nejprve jsme pomalu kotvy zaryli do dna a pak jsme se maximálním tahem snažili kotvy utrhnout.
Při našem testu odpovídal maximální tah, kterého jsme byli schopni dosáhnout, 6000 – 7000 N, což odpovídá hmotnosti mezi 600 a 700 kg. Šlo o maximální tah jachty Bavaria 46 Cruiser na přední chod. Jachta byla vybavena motorem o výkonu 55 HP.
Výsledky testu jasně hovořily o výhodách moderních kotev. Z nich jsme nebyli schopní po zarytí hnout kotvami Spade 15 kg, Ultra 12 kg a Manson Boss 10 kg. Kotvy Manson Supreme 10 kg a Rocna 10 kg se zaryly do dna stejně jako již zmíněné kotvy, ale při maximálním tahu byla znát menší plocha kotev na zatížení, kterému byly vystaveny. Zanedbatelně prokluzovaly o jednotlivé decimetry.
Z dalších kotev si vedla výborně kotva Kobra 20 kg, která se na dně nepohnula. Berme ale v úvahu, že šlo o největší z testovaných kotev.
Kotva Britany 14 kg při 2/3 maximálního tahu ze dna vyskočila a byla tažena. Do dna se již nezaryla, protože byla obalená bahnem. Kotva FHD 10 kg byla při 50% tahu tažena dnem poměrně velkou rychlostí. Na kotvě Grapnel 10 kg nebyl znát výrazněji zaznamenatelný odpor.
Šlo o test na jednom ideálním druhu dna. Výsledky jsou výmluvné, je ale třeba brát v úvahu velikosti jednotlivých kotev.
19914
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.