Nebezpečný signál
Jak poznáte, že jachta najela na mělčinu? Kde hledat signály nehody? Jaké nebezpečí takové nehoda pro loď a její posádku představuje?
Jachta, která najela na mělčinu, může být pro svoji posádku velmi nebezpečná. Možná si vzpomínáte na nehodu jachty Cheeki Rafiki, která se v květnu 2014 potopila 720 mil jihovýchodně od Nového Skotska. Na vině byl ulomený kýl. Zahynuli čtyři členové posádky. Při pozdějším šetření se zjistilo, že šrouby upevňující kýl byly po najetí na mělčinu v minulosti poškozeny, a proto došlo k ulomení kýlu v bouři.
Cheeki Rafiki je výjimečný případ, ale jakýmkoli signálům poškození trupu nebo kýlu je třeba věnovat pozornost.
Praskliny před a za kýlem
Při najetí na mělčinu dochází k vytržení upevnění přední části kýlu a zatlačení odtokové hrany naopak do trupu. Trhliny na upevnění výztuh je možné najít vpředu i vzadu.
Jakékoli vlasové trhliny na gelcoatu výztuh trupu jsou alarmující. Nemusí se objevit hned. Jedná-li se o vlasové trhliny, mohou se objevit až po čase. Až ve chvíli, kdy se v nich usadí nečistoty. Takové praskliny nám okamžitě říkají, že je třeba demontovat kýl a podrobit trup lodě zevrubné kontrole. A nejen trup lodě, ale samozřejmě také šrouby, kterými je kýl upevněn.
Charterová loď
Stane-li se vám na charterové lodi, že po odkrytí podlážek v salonu objevíte utrženou výztuhu trupu v zední části kýlu, hned je jasné, že jachta dostala pořádně za uši. V takovém případě je třeba se zamyslet nad tím, jestli je bezpečné na takové jachtě vyplouvat.
4735
Související články
Když bouře zničí jachtu
Když bouře zničí jachtu
Náš čtenář Viktor Raška položil otázku, co se stane v případě, když s charterovou jachtou ztroskotá. Dotaz jsme přesměrovali na majitele největší české charterové společnosti Bemex Boot.
Co nejčastěji řeší pojišťovna?
Co nejčastěji řeší pojišťovna?
Jaké jsou nejčastější škody, které řeší lodní pojišťovny? Některé z nich byste v první desítce nehádali.
Ztroskotaní a odfouknutí
Ztroskotaní a odfouknutí
Když v létě v chorvatském nautickém ráji zafouká, mají vždy záchranáři plné ruce práce. To byl i případ noci z 16. na 17. července.