Lano s olovem pro lepší kotvení
Pokud jste majitelem menší plachetnice, nebo člunu a často s lodí kotvíte, asi jste při pořizování kotevního vybavení řešili otázku, jestli mít na lodi kotevní řetěz, lano, nebo kombinaci obojího. Výhody řetězu jsou nesporné, ale na menších lodích se často řeší problém s prostorem v malé kotevně, navíc manipulace bez elektrického vrátku není dvakrát příjemná. S lanem se pracuje daleko lépe, ale jeho nižší váha může být při kotvení na škodu. Často se tento problém vyřeší pár metry řetězu u kotvy a zbytkem lana.
Na trhu je ale celkem zajímavé řešení, které mohu z osobní zkušenosti doporučit. Jedná se o klasické pletené lano s polyesteru, které ale uvnitř má všitá olověná závaží, která výrazně zvyšují jeho hmotnost. S lanem se výborně pracuje, nepoškrábete se při spouštění gelcoat a váha lana mnohonásobně zvyšuje jeho efektivitu při kotvení.
Lano má v nabídce například firma Plastimo (u nás fas yachting)
5363
Související články
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Jak pomůže googlemapa při kotvení
Jak pomůže googlemapa při kotvení
Blížíte se na neznámé kotviště a informací máte pomálu. Mapa v plotteru sice ukazuje hloubky, ale to nemusí stačit. Kde najdete více informací o kotvišti? Víte, že je máte po ruce v telefonu?
Jak pruží kotevní řetěz?
Jak pruží kotevní řetěz?
Kotevní řetěz odpruží velkou část nárazů do kotvy. Co je to za blbost? Od kdy je řetěz nějak extra pružný? Možná moc pružný není, ale přesto odpruží většinu poryvů větru, případně vln.