Lano s olovem pro lepší kotvení
Pokud jste majitelem menší plachetnice, nebo člunu a často s lodí kotvíte, asi jste při pořizování kotevního vybavení řešili otázku, jestli mít na lodi kotevní řetěz, lano, nebo kombinaci obojího. Výhody řetězu jsou nesporné, ale na menších lodích se často řeší problém s prostorem v malé kotevně, navíc manipulace bez elektrického vrátku není dvakrát příjemná. S lanem se pracuje daleko lépe, ale jeho nižší váha může být při kotvení na škodu. Často se tento problém vyřeší pár metry řetězu u kotvy a zbytkem lana.
Na trhu je ale celkem zajímavé řešení, které mohu z osobní zkušenosti doporučit. Jedná se o klasické pletené lano s polyesteru, které ale uvnitř má všitá olověná závaží, která výrazně zvyšují jeho hmotnost. S lanem se výborně pracuje, nepoškrábete se při spouštění gelcoat a váha lana mnohonásobně zvyšuje jeho efektivitu při kotvení.
Lano má v nabídce například firma Plastimo (u nás fas yachting)
5232
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.