Kotvení v bočním větru mezi lodě
Plujete v Řecku, potřebujete zakotvit a zajet mezi lodě. Fouká solidní boční vítr. Jak na to, aby vás vítr nesnesl na závětrnou jachtu?
Základem pro kotvení v Řecku je odhadnout, kde hodit kotvu tak, abyste nepřehodili kotvu souseda. Orientujte se podle osy lodě a podle úhlu řetězu. Jednoduše se to řekne, ale chce to trochu praxe a samozřejmě odhadu. Pokud nenajíždíte na místo vypouštění kotvy rovně, ale v oblouku, je třeba brát v úvahu nikoli záď lodě, kde sedí kormidelník, ale příď. Ta musí být na správném místě.
Nyní máme kotvu na dně, najíždíme na místě a vítr nás má tendenci snášet. Necháme-li se snášet, skončíme na přídi jachty na závětrné straně místa, na které zajíždíme.
Proto si musíme nejprve mírně najet proti větru. Couváme kontrolovaně mírně proti větru, získáváme výšku, vypouštíme kotvu. Až někdy okolo poloviny vzdálenosti od mola stočíme kormidlo mírně po větru a postupně splouváme do volného místa mezi loděmi.
Jachta je větrem mírně snášena bokem, ale do místa, kam si přejeme. Nemusíme přitom plout příliš rychle, pohyb lodě máme pod kontrolou.
Nezapomeňte, že již léta vyučujeme manévry v přístavu. Úspěšně vyučujeme!
963
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.