Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 4
Další rozdíl mezi katamaranem a jednotrupou lodí najdeme v kotvení. na rozdíl od jednotrupé jachty, klde je kotva a kotevní vrátek na přídi, je na na katamaranech obvykle vrátek před stěžněm mezi plováky. Proto je třeba kotevní řetěz při kotvení fixovat lanem na obě přídě plováků.
Kotvení
Jeden z dalších rozdílů mezi monohullem a multihullem spočívá v tom, že se nekotví jen na řetězu, což je obvyklé u jednotrupých lodí. Zatímco na jednotrupých lodích je možné po vypuštění kotevního řetězu odlehčit kotevnímu vrátku tím, že řetěz nastavíme lanem nazvaným snubber a to uvážeme na přídi na vazák, u katamaranu je to nutnost. Nejde jen o odlehčení vrátku, ale především o stabilizaci katamaranu na kotvě.
Důvodem je to, aby katamaran byl vyvázán "trojúhelníkově" na obě přídě, a tak stabilizován, protože katamarany při kotvení více podléhají splouvání s větrem kvůli relativně malé ploše laterálu ve vodě, vysoké nástavbě a nižší hmotnosti. Díky použití snubberu na obě přídě katamaran v zátoce kotví mnohem klidněji. Mělo by se tak kotvit vždy, a to i při krátké zastávce v zátoce. Pokud zůstáváte přes noc, je to nutnost. Pokud míříte do zátoky, kde je přeplněno, nebo jsou břehy velmi blízko, měli byste si dobře rozmyslet, zda je tam pro katamaran dost místa. Musíte prostě počítat s trochu větším prostorem kolem sebe než u monohullu.
Odplouvání od mola proti větru
Další z výhod katamaranu je to, že dvojice motorů usnadňuje odjezd od mola, pokud vítr vane ke břehu. To, co na monohulu děláte na sílu s pomocí springu, děláte na katamaranu dvojicí motorů mnohem snadněji. Pomocí dvou strojů můžete katamaran snadno odpoutat od nábřežní zdi, přičemž ale stále platí nutnost maximální obezřetnosti zejména na přídi, kterou je třeba opatřit masivními fendry.
Dinghy
Výhoda katamaranů v přemíře prostoru zahrnuje také fakt, že je kam pohodlně uložit pomocný člun. Většinou to obstará dvojice jeřábků na zádi, takže odpadá potřeba neustálého přenášení na přední palubu či sundavání motoru. A výhoda ve velikosti platí rovněž i pro samotný člun, takže máte solidní dinghy s pevným plastovým dnem a větším motorem, klidně o výkonu 15 koní. Důležité je člun za plavby přitáhnout, aby "neplandal" a nenarážel do trupu či do samotného jeřábu, případně se "nemáchal" ve vodě při plavbě ve větších vlnách.
Samozřejmě je třeba na člun pamatovat při kotvení u nábřeží či jiných bytelných částí pevniny. V případě potřeby se dá člun "uklidit" při kotvení mezi trupy, nebo vytáhnout rovnou na palubu.
2022
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.