Jak zakotvit v úzké zátoce
Hledáte soukromí v malebné zátoce, která nebude plná pártylodí Yachtweeku? Musíte zvolit malou zátočinu, ve které další lodě nemají šanci. Jak ale v takové zátoce zakotvit?
V úzkých zátokách to není s kotvením snadné. Vypustíte-li dostatečné množství kotevního řetězu, skončíte na břehu, protože zátoka je příliš úzká (viz obrázek). Jak tedy zakotvit, aby bylo možné v zátoce strávit noc?
Ideálním řešením je vypustit kotvu v ose zátoky a záď vyvázat na dlouhá lana v jejím čele. V ose zátoky bývá na dně písek, což nemusí platit na krajích, kde mohou být skály. Ideální je, nalézt v ose zátoky bílý flek, který značí písečné dno neporostlé řasami. Pak zacouváme dále do zátoky a vyvážeme se dlouhými lany na břeh.
Pokud je to možné, nešetříme kotevní řetěz a vypustíme klidně i více než pětinásobek hloubky. V takovém případě bude kotva dobře držet. Na vyvazování na břeh jsou výborná lehká plovoucí lana vyrobená z polypropylenu. Protože jsou lehká a nenasákavá, snadno se s nimi pracuje. Pro vyvázání na kámen je nejlepší řetěz, popruh, nebo smyčka z pevného lana.
Před podobným kotvením je třeba zkontrolovat předpověď počasí, úzká zátoka by se mohla stát pastí bez možnosti úniku.
Takto je možné zakotvit i v zátokách, které se jinak zdají pro kotvení nevhodné.
5032
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Velmi nebezpečné šetření
Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.