Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Je na to jednoduchý vzorec, se kterým přišel profesor John Knox. Po svém tvůrci bývá nazýván Knoxův vzorec. Pro jednoduchost budeme uvádět sílu v kilogramech (třebaže se to nemusí líbit).
Síla (kg) = (1/500) x (délka lodě v metrech)2 x (rychlost větru v uzlech)2
Je samozřejmé, že u různých jachet se bude síla lišit, ale pro orientaci je tento vzorec více než použitelný.
Podíváme se na příklady
LOA: 10 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 102 x 152 = 45 kg
LOA: 10 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 102 x 402 = 320 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 152 x 152 = 101 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 152 x 402 = 720 kg
5895
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.