Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Je na to jednoduchý vzorec, se kterým přišel profesor John Knox. Po svém tvůrci bývá nazýván Knoxův vzorec. Pro jednoduchost budeme uvádět sílu v kilogramech (třebaže se to nemusí líbit).
Síla (kg) = (1/500) x (délka lodě v metrech)2 x (rychlost větru v uzlech)2
Je samozřejmé, že u různých jachet se bude síla lišit, ale pro orientaci je tento vzorec více než použitelný.
Podíváme se na příklady
LOA: 10 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 102 x 152 = 45 kg
LOA: 10 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 102 x 402 = 320 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 152 x 152 = 101 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 152 x 402 = 720 kg
5085
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.