Jak se dobíjejí akumulátory
Po kladných ohlasech na zveřejnění článků o spotřebě lodního dieselového motoru za plavby a při dobíjení, připravil autor článku ještě doplnění, které se týká mechanizmu dobíjení akumulátorů.
„Mokrá“ baterie – tj. s tekutým elektrolytem je schopna akceptovat nabíjecí proud, který se rovná 25% její kapacity C ( označuje se jako 0.25C). Tzn. že 100 Ah baterii je možné nabíjet proudem 25 A asi do 75 % nabití (dosažení kapacity 75 % tedy 75 Ah). Baterie, kde je elektrolyt vázán v gelu, jsou v první fázi schopny akceptovat proud až 0.5C, tedy 50 A v případě 100 Ah baterie.
Rozdíl je způsoben tím, že kyselina sírová má 1,8x vyšší hustotu než voda. Proto v tekutém elektrolytu klesá ke dnu a v první fázi je nabíjena jenom spodní část článků, protože horní je ponořená jenom ve vodě. Pokud je elektrolyt vázán v gelu, kyselina má všude stejnou koncentraci a nabíjení tak probíhá rychleji. V dobrých gelových bateriích probíhá první fáze nabíjení vysokým proudem až do 80% kapacity. Pro zajímavost,některé malé lithium Ionové baterie je možné dobít na 100 % kapacity z nuly v řádu jednotlivých minut.
Pravidlo 10 % tedy 0.1C neznám, ale možná historicky vychází z toho, že si lidé nabíjeli otevřené baterie doma. Při proudu 0.25C se velmi brzo objeví v elektrolytu bubliny – při počáteční nízké koncentraci kyseliny sírové je i tento proud příliš velký a jeho část, která se neúčastní reakcí oxidů olova, působí hydrolýzu vody, tedy rozklad na vodík a kyslík. To jsou ty bubliny. Pomáhají promíchávat elektrolyt a zvedají kyselinu sírovou ode dna, takže napomáhají rychlosti nabíjení, ale směs vodíku a kyslíku je samozřejmě velmi výbušná. Možná proto se proud omezoval, aby se omezovala koncentrace vodíku v garáži nebo v předsíni.
8418
Související články
Největší nepřítel ledničky
Největší nepřítel ledničky
Největším nepřítelem chladničky jsou hory kartonů piv, které předtím strávily půl dne v rozpáleném kufru vozu. Naložíte-li tuto zásobu a vyplujete na noc na kotvu, určitě se vám nepodaří dosáhnout obstojné teploty svého oblíbeného nápoje.
Na co před sezónou nezapomenout
Na co před sezónou nezapomenout
Každým dnem se blíží doba, kdy majitelé se svými jachtami poprvé vyplují. Ještě před vyplutím je však třeba zkontrolovat celou loď a opravit vše, na co nebyl čas během zimy. Oprava během sezóny nás může připravit o drahocenné chvíle volna.