Jak pomůže googlemapa při kotvení
Blížíte se na neznámé kotviště a informací máte pomálu. Mapa v plotteru sice ukazuje hloubky, ale to nemusí stačit. Kde najdete více informací o kotvišti? Víte, že je máte po ruce v telefonu?
Otevřete si zátoku v satelitních mapách Google (nebo v mapách Seznam). Najdete tam téměř vše, co jste se nedozvěděli v mapách Navionics. A jde o důležité informace, které vám hned ukážou, které části zátoky jsou ke kotvení nevhodné a kam byste naopak měli zamířit.
Na příkladu zátoky Krknjaš na východě Veli Drveniku se podíváme, co se dá ze satelitního snímku vyčíst.
Pod článkem najdete vedle popsané satelitní fotografie i výřez z mapy Navionics ze stejné oblasti. Doplněním těchto dvou zdrojů jsme schopni zjistit o lokalitě mnohem více.
Druhy dna jsou označeny písmeny. Barevnost písmen je rozčleněna dle vhodnosti pro kotvení
Zdroj Google
Druhy dna najdete popsané v článku.
A – písečné dno, vynikající pro kotvení, vhodná hloubka
B – písek mezi skalnatým dnem. Zde je otázkou, o jak hluboký písek jde a bude-li jeho hloubka dostatečná na kotvení (aby se kotva zachytila)
C – písečné dno, ale dle konzultace s Navionics je hloubka vody příliš malá
D – mořská tráva Posidonia. Kotva zde špatně drží a kotvení v Posidonii je i z ekologických důvodů nevhodné. Navíc je zde dle konzultace s Navionics malá hloubka
E – skalnaté dno, nevhodné pro kotvení
F – mořská tráva Posidonia. . Kotva zde špatně drží a kotvení v Posidonii je i z ekologických důvodů nevhodné. Hloubka na kotvení dle Navionics OK.
G – Hlubší dno. Na snímku je možné tušit místa s Posidonií i místa bez. Hloubka dle Navionics zde přesahuje 10 m, je možné zde kotvit, ale raději bych volil mělčí vodu.
Poznámka na závěr
Navionics ukazuje mezi ostrovy Drvenik, Krknjas Veli a Krknjas Mali hloubku menší než 1 m. V reálu je možné tudy s maximální opatrností proplout s jachtou s ponorem 1,8 m. Výše zmíněné není návod k proplouvání, ale poznámka k přesnosti mapy Navionics.
6990
Související články
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Velmi nebezpečné šetření
Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.
Jaké je namáhání na kotvě?
Jaké je namáhání na kotvě?
Vítr na kotvišti dosahuje 30 uzlů. Kotevní řetěz je napnutý a vy uvažujete, kolik ještě vaše kotva vydrží. Jaké síle vlastně musí kotva čelit?