Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak hluboko kotvit
Všichni již dnes vědí, že při kotvení je třeba vypustit délku řetězu, která odpovídá nejméně čtyřnásobku hloubky. K této hloubce by měla být připočtena i výška příďového kování nad hladinou. Až při této délce řetězu začíná kotva smysluplně držet. Do jaké hloubky tedy mohu kotvit?
Na charterových lodích v Chorvatsku je obvykle 50 m řetězu (v Řecku běžně 80 metrů). Bezpečně se tedy dá kotvit do 10 metrů hloubky. Možná ještě o málo více, ale celkově toto číslo odpovídá.
Je zde ještě jeden důvod, proč nekotvit hlouběji. 10 metrů je obvykle největší hloubka, do které se netrénovaný potápěč potopí na nádech. Více už dá málokdo. Je to tedy poslední hloubka, ve které jste schopni kotvu uvolnit, když se zasekne a nejde ven.
Kde hodit kotvu
Fouká stabilní vítr, v zátoce je plno lodí a vy potřebujete zakotvit. Kde spustit kotvu, abyste byli ce nejdále od ostatních zakotvených jachet? Ideální je, spustit kotvu před spojnicí dvou lodí, které stojí před vámi (filalová jachta), případně přímo pod zádí lodě před námi (červená jachta). Tak máte zajištěno, že se ani při změnách větru nemohou vaše dvě jachty potkat.
Poznámka: Za škody vzniklé aplikací našich rad neručíme a předem se vzdáváme zodpovědnosti.
5136
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.