Každý řetěz je jen tak pevný…
Můžete mít vynikající kotvu Rocna Vulcan a stejně skončíte na kamenech. Neutrhne se kotva, ale šekl spojující řetěz s kotvou. Výsledek je horší, než kdyby nedržela kotva, ta alespoň povoluje postupně.
Ruda Stříteský objevil na jachtě Nauticat 42 o výtlaku 16 tun prasklý šekl spojující kotvu s řetězem. Na přídi jachty je kotva Rocna Vulcan o hmotnosti 33 kg, řetěz má 10 mm. Použitá spojka je dimenzována na zatížení 5000 kg.
Jen pro představu bych rád uvedl, že na jachtě Bavaria 46 Cruiser jsme naměřili na plný plyn na přední chod tah odpovídající cca 700 kg. Přibližně, samozřejmě.
Foto Rudolf Stříteský
Nenápadná, ale vážná závada na přídi
Pokud vám přestane držet kotva, jachta se začne posouvat po větru. Obvykle pomalu. Můžeme si toho všimnout sami (na tvrdém dně je to v přední kajutě slyšet), nebo spustí kotevní alarm a je čas zareagovat. Podobné selhání, jaké vidíte na snímku, bude velmi rychlé. Kotva drží, drží a najednou nedrží. Dle vzdálenosti od břehu vůbec nemusí být čas zareagovat.
Proto je třeba na těchto spojkách nešetřit. Visí na nich celá vaše loď a v některých chvílích i život. To, co je někdy vidět na přídích charterových jachet, je jen alibi. Je to nebezpečnější než nic.
Na 10 mm řetěz se může cena nezbytné spojky vyšplhat i nad 10 000 Kč. Je to hodně. Je to ale příliš?
A nezapomínejte občas na kontrolu. Deformace znamená potřebnou výměnu.
557
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.