Zlomená příď trimaranu Gitana 18
Včera odstartoval v Saint Malo další ročník legendárního sólového závodu Route du Rhum. Závodníci musí být připraveni na brutální počasí.
Včera start,, v noci průjezd frontou a další fronta je očekávána zítra v noci. Ta bude extrémní. Uprostřed severního Atlantiku se bude pohybovat tlaková níže 958 hPa. Studená fronta zasáhne až daleko na jih od mysu Finisterre. Startovní pole jí musí projet. Rychlost větru bude přesahovat 60 uzlů a vlny 6 metrů. Bude to boj o přežití.
Ale pojďme k aktuálnímu dění. Listopadový Atlantik je drsný a to se hned projevilo. V kategorii Ultime (30 m vícetrupé jachty) nejprve zamířil do přístavu Roscoff se závadou na elektrickém systému Armel Le Cléac´h na Banque Populaire. Jde o jeden ze 3 nových foilujících trimaranů. Jsou to superrychlé lodě, proto i krátká zastávka znamená velkou ztrátu. Nyní již je znovu na moři, ztráta činí 60 mil na vedoucího Gabarta a 5. předposlední místo.
Zlomený plovák
Mnohem hůře dopadl další z favoritů Ultime Seb Josse na Maxi Edmond de Rothschild. Supermoderní trimaran plul na čele. Rychlost se pohybovala kolem 37 uzlů. Pak však přišla rána a loď přišla o příď plováku na pravoboku. Byla tma jak v pytli, 0430 GMT, vítr 30 uzlů, vlny 4,5 metru. V době nehody měl Josse náskok 30 mil na Gabarta.
Nyní má tým jediný důležitý úkol. Dostat poškozenou jachtu co nejdříve ke břehu. Jde o to, aby ji nezasáhla blížící se bouře. Do španělské Galicie je to 130 mil a momentální rychlost trimaranu je na hranici 8 uzlů. Bude to drama. Loď je až nechutně drahá, ale primární je bezpečnost skippera.
Další nehody
Do Roscoffu zamířil i další trimaran, tentokrát 50 stop dlouhý FenêtréA-Mix Buffet posledního vítěze kategorie Multi 50 Erwana Le Roux. Na vině byla závada na kormidle na středním plováku. Do lodi zatékalo. Technický tým počítá s bleskovou opravou a pokračováním v závodě.
Podobné štěstí nemá skipper z Guadaloupe Willy Bissainte. Jeho jachta ztroskotala na ostrově Rouzic severně od Bretaně. Do lodě teče, na místo se vydali záchranáři s vrtulníkem. Skipper by měl být v pořádku.
V nejmenší startující třídě Class 40, která nejvíce schytá frontu z úterý na středu, protože bude nejdále na severu, se nejméně 3 lodě vydaly do přístavu, kde chtějí přečkat nejhorší. Je to konzervativní taktika. Primární však je přežití. Až pak výsledek.
A z této třídy je i zpráva od Phila Sharpa, který je jedním z favoritů. Zjistil, že má loď plnou vody. Na vině byl vstup do tanku na vodní balast, který nevydržel a půl kubíku vody vyteklo do podpalubí. Vynosit to v kbelících nebyla žádná sranda. Vadnou část následně Phil opravil sikaflexem a modlitbou.
Nejrychlejší
Ve třídě Ultime vede favorizovaný Francois Gabart na Macif. Druhý favorit Josse je ze hry, třetí pluje Coville na Sodebu a hned za ním Joyon na IDEC Sport. Jde o dva trimarany starší generaci. Čtvrtý je Le Cléac´h na nejmodernější foilovací lodi. Po jarní nehodě je však jeho handicapem nedostatek tréninku.
Ve třídě Imoca vede Alex Thomson na Hugo Boss. Vincent Riou na druhém místě má starší jachtu, ale již také vybavenou foily. Třetí je Paul Meilhat. Favorizovaná dvojice Beyou (na nejnovější foilovací lodi Charal) a Elies je nyní až na 8. a 9. místě.
Třída multi 5é je mimořádně vyrovnaná. Vedoucí trojici Bouchard, Roucayrol a Tripon dělí jen 4 míle.
V Class 40 je to ještě větší maso. Richomme, Le Vaillant a Berry jsou dle vzdálenosti od cíle na stejno.
Upozornění
Pokud se vám od startu závodu nezobrazují pozice lodí na mapě, nezoufejte, závada není na vašem přijímači. Prostě to Francouzům nejede. Asi se někde stala chyba…
Pořadí najdete zde.
4680
Související články
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.