Zkusit si plavbu bokem…
Umí plachetnice plout bokem? Posunout se doprava či doleva podle potřeby? Jde to s každou plachetnicí, nebo zde jsou nějaké limity?
Začneme od konce. S plachetnicí jsme schopni plout bokem. Je však třeba, aby měla jeden list kormidla a lodní šroub v rozumné vzdálenosti od něj, aby na lodi fungoval prop wash, tedy poslání proudu vody od lodního šroubu na kormidlo. U některých závodních lodí, kde je lodní šroub za kýlem a tedy příliš daleko od kormidla, prop wash nefunguje.
Máme tedy jachtu s jedním listem kormidla, na které je možné pracovat s prop washem. V takovém případě jsme schopni jachtu posouvat do boku po směru větru. Je to snadné. Stočíme kormidlo proti větru, zařadíme krátký přední chod a využijeme prop wash. Záď jachty se posune po větru. Zařadíme zpátečku, abychom se nerozjeli vpřed a počkáme, než vítr snese příď po větru. Pak znovu můžeme použít prop wash a celý postup zopakujeme. Jachta se nám bude pomalu posouvat bokem.
Jachty vybavená příďovým propelerem
Grafika Lodní noviny
Posun jachty bokem pomocí příďového propeleru
Chceme-li být schopni posouvat jachtu bokem na obě strany, potřebujeme, aby byla vybavená příďovým propelerem. Chceme-li jachtu posouvat vpravo, stočíme kormidlo doleva. Krátký přední chod a prop wash posune záď vpravo. Aby se jachta nerozjela vpřed, zařadíme zpátečku. Přitom, nebo potom, použijeme příďový propeler, který posune příď vpravo. S příďovým propelerem je samozřejmě možné pracovat zároveň při použití prop washe. Je to jednoduché a je možné takto jachtu posouvat na jakýkoli bok.
Manévr se naučíte na našem kurzu přístavních manévrů pro pokročilé.
966
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.