Zastaví pastevci velbloudů dopravu v Suezu?
Suezský průplav zažívá turbulentní časy. V roce 2021 se šprajcla v kanálu kontejnerovka Ever Given a 5 dnů blokovala dopravu. Nyní jsou to jemenští pastevci velbloudů, kteří vytáhli z rukávu eso a zavřeli aortu moderního globalizovaného světa.
Globálnímu lodnímu průmyslu bylo doporučeno, aby se vyhnul Rudému moři, tedy hlavní trase z Asie do Evropy. Znamená to o třetinu delší trasu, více než 3000 mil navíc.
Během víkendu provedly vojenské síly USA a Velké Británie více než 60 náletů na cíle Hútiů v Jemenu. Vzbouřenci a ozbrojení pastevci koz napadají již několik týdnů kontejnerové lodě v Rudém moři pomocí raket a dronů. Zatím žádnou loď nepotopili. Ale co není, může být. Američané povstalce varovali, ale vzbouřenci v turbanech a s kalašnikovy jen pěstí hrozili do Washingtonu. Potom přišly letecké útoky, které však zatím mnoho nevyřešily.
Na základě nestability v jižní části Rudého moře bylo vydáno v úvodu zmíněné doporučení.
Spojené námořní síly, které útok provedly, doporučují lodím držet se daleko od průlivu Bab al Mandeb, kterým se vstupuje do Rudého moře. Průliv je široký jen 12 mil a v jižní části Rudého moře vede plavební dráha jen 10 mil od pobřeží Jemenu.
Mnohé organizace sdružující námořní přepravce vyzývají k tomu, aby se úžině vyhnuly. Už se to netýká jen kontejnerových lodí, ale také tankerů. A samozřejmě stejně se k potížím s velbloudy staví i pojistitelé. Již před útoky poklesl provoz tankerů úžinou o 15 – 20 %. Pro Suez, respektive Egypt, to znamená snížení příjmů. Je to katastrofa podobná řádění kobylek. A vzhledem k nestabilitě v této části světa je to jako vytažení další domino kostky ze základů již tak chatrné věže.
Rudé moře zatím není pro tranzit uzavřené. Zatím. Ale mnohé lodě k Bab al Mandeb mířící zpomalily, nebo se otočily a volí cestu starých objevitelů, cestu daleko na jih až k mysu Dobré naděje. Neplatí to však pro všechny lodě. Najdou se i tací rejdaři, kteří jsou dostatečně stateční na to, aby tam své muže poslali.
Došlo-li by k dlouhodobému uzavření Rudého moře, zvýšila by se poptávka po tankerech, kontejnerech a po přepravě suchého hromadného nákladu o 12 %, 11 % a 5 %, uvedl Rasmussen z organizace BIMCO, která je jednou z největších asociací sdružujících rejdaře.
I když se to zdá daleko, rozmary mužů v turbanech budou mít vliv i na obsah našich peněženek.
505
Související články
Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně
Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně
Platba za bezpečný průjezd. Bylo to tu vždy a funguje to i dnes. Podle předpokladů Spojených národů tento poplatek vynáší jemenským Hútíům 180 milionů USD měsíčně, přes 2 miliardy USD ročně. Drobný vedlejší efekt na odiv dávané ideologické linky.
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Dosavadní střelba hútíjských povstalců po nákladních lodích proplouvajících Adenským zálivem a Rudým mořem, byla ošklivou hrou, ale obešla se bez obětí. To už není pravda. Útok na loď True Confidence plující pod vlajkou Barbadosu, si vyžádal 3 mrtvé.
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Hlavní dopravní tepnou mezi Evropou a Asií je již 150 let Rudé moře. Současný průjezd však není pro každého. Zatímco čínské lodě zaplatí na pojištění 0,35 z ceny lodě, ostatní platí 0,5 – 0,75 %.