Jan Koukal / pondělí 27. listopadu 2017 / Kategorie: Technika plavby, Motorové jachty Základy manévrů s přívěsným motorem - 1. díl Plujete na člunu s přívěsným motorem a ten se čas od času chová zvláštně. Vlastně se chová zvláštně vždy, když jste blízko překážky. Co je třeba dělat, aby člun poslouchal, jak má? Základním problémem je, kolem jakého bodu se bude člun otáčet. Poplujeme-li na přední chod, bude centrum otáčení přibližně ve třetině člunu od přídě. Při plavbě na zpátečku se centrum otáčení posune mnohem více dozadu, až zhruba na 2/3 délky. Co to pro nás znamená? Je to jednoduché. Proložte centrem otáčení osu, pokud byste měli papírový model člunu, zapíchněte do centra otáčení špejli. Nyní postavte model lodi ke hraně stolu, podržte si osu, tedy špejli, a pokuste se loď natočit tak, aby mohla od mola odplout. Nebude to snadné. A tak je to i ve skutečnosti. Grafika Lodní noviny Znovu pozor na kolizi s molem Na první dvojici kreseb vidíte, co se stane, když u mola nastartujete, vytočíte výrazně motor a budete chtít odplout. Narazíte do mola. Ať už budete chtít odjet na přední nebo zadní chod. Protože většinou začnete tím, že člun od mola odstrčíte, možná si toho ani nemusíte všimnout. Podaří se vám odjet s kormidlem na středu. Grafika Lodní noviny V podobné situaci hrozí kolize Jsou ale situace, které jsou nebezpečnější. Blížíte se k rohu mola a chcete se mu vyhnout. Logika velí, zatočit motorem vlevo. Co stane v té chvíli? Člun zatočí, na molo již nepojede přídí. Vyhráno ale není, vypadá to na kolizi bokem. Co dělat? Řešení je prosté, stačí motor na chvíli srovnat a vzápětí ho stočit vpravo, aby se molu vyhnula i záď člunu. Znovu se pojďme podívat na další dvojici kreseb. Nyní je jasné, že tento manévr je snadno zvládnutelný, chci-li se vyhnout překážce, kterou mám v cestě, musím nejprve stočit motor od překážky. Tím vytočím příď, ale aby se vyhnula také záď, musím naopak po chvíli stočit motorem k překážce. Jak odplout od mola? Grafika Lodní noviny Nejprve zařadíme krátký přední chod, záď se vzdálí od mola a pak vycouváme. Nyní tedy stojíme bokem k molu a chceme odplout. Jak to udělat? Nejsnazší samozřejmě je odstrčit se od mola a odjet. Pokud nám to přijde nedůstojné, nebo je loď příliš těžká, pomůžeme si motorem. Od mola budeme couvat. Začneme tím, že stočíme motor k molu a zařadíme krátký přední chod. K čemu dojde? Záď odskočí bokem od mola. Přetočíme motor mírně na druhý bok a můžeme začít couvat. Motor nyní člun od mola bezpečně vytáhne. Jak je možné, že toto bude stačit? Je to snadné. Protože odsuneme při předním chodu záď dále od mola (záď se bude otáčet od mola dále, než příď k molu, protože osa otáčení je v 1/3 délky lodi), po zařazení zpátečky a přetočení motoru na druhý bok již ke kontaktu přídě s molem nedojde (při zpátečce bude osa otáčení ve 2/3 délky lodi). Další díl přineseme zítra. Mnohé o manévrování lodí se zabudovaným motorem se dozvíte zde. 7071 Tagy: Přístavní manévrymotorový člunovládání Související články Dočkali jsme se… Dočkali jsme se… Tak jsme se dočkali… Nová loď na kurzech Lodních novin. Dnešek se zapisuje do historie! Tedy… Do historie Lodních novin. Dnes totiž proběhl první kurz na naší nové lodi Cesaria. Její předchůdkyně Christine se po několika intenzivních sezonách odebrala do manévrovacího důchodu. Dvě místa na manévrech v Praze již v sobotu a kurz motoru Dvě místa na manévrech v Praze již v sobotu a kurz motoru 20. dubna se uvolnila 2 místa na kurzech přístavních manévrů v Praze. Dále jsme 30. dubna přidali ještě jeden kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Zatím všechny naše letošní kurzy motoru byly beznadějně vyprodány. Největší chyba při přístavních manévrech Největší chyba při přístavních manévrech Víte, jaká je největší chyba při přístavních manévrech. Chyba, se kterou bojuje většina začínajících jachtařů? Chyba, která způsobuje, že jachta dělá pravý opak toho, co si kormidelník přeje?
Dočkali jsme se… Dočkali jsme se… Tak jsme se dočkali… Nová loď na kurzech Lodních novin. Dnešek se zapisuje do historie! Tedy… Do historie Lodních novin. Dnes totiž proběhl první kurz na naší nové lodi Cesaria. Její předchůdkyně Christine se po několika intenzivních sezonách odebrala do manévrovacího důchodu.
Dvě místa na manévrech v Praze již v sobotu a kurz motoru Dvě místa na manévrech v Praze již v sobotu a kurz motoru 20. dubna se uvolnila 2 místa na kurzech přístavních manévrů v Praze. Dále jsme 30. dubna přidali ještě jeden kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Zatím všechny naše letošní kurzy motoru byly beznadějně vyprodány.
Největší chyba při přístavních manévrech Největší chyba při přístavních manévrech Víte, jaká je největší chyba při přístavních manévrech. Chyba, se kterou bojuje většina začínajících jachtařů? Chyba, která způsobuje, že jachta dělá pravý opak toho, co si kormidelník přeje?