Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
V hlavě máme připravený směr, kterým chceme vyplouvat ven z uličky. I když z jeho směru k nám vane vítr, často o vyplutí přemýšlíme tak, že prostě musíme loď stočit přídí ven z uličky, i když je to proti směru větru. Špatný úmysl nám může vyplutí zkomplikovat až do takové míry, že se se nechtěně usadíme na mooringy na protějším mole. Kde je problém?
V malé rychlosti při vyplouvání a v tom, že příď je kvůli své výšce nad hladinou a minimální ploše laterálu pod vodou vždy nejvíce ovlivňována větrem. Nepomůže ani spoléhat se na prop wash. Příď je prostě strhávána do závětří a stočení proti větru vám to značně prodlouží. Někdy až moc. Je zde přímá úměra. Čím více budu bojovat proti větru, tím delší zatáčku s lodí pojedu.
Přitom se této situaci dá velmi lehce předejít jednoduše tím, že při bočním větru rovnou stáčím příď do závětří. Tedy nechávám vítr pracovat ve svůj prospěch. Pokud mohu použít propwash, použiji jej, ale opět ve směru do závětří. Mám tak dostatek energie pro bezpečné stočení po větru. Motorem si pak jen ohlídám, abych se moc nepřibližoval ani k lodím naproti, ani k těm na naší straně. S určitou mírou nadsázky je možné říci, že zařadím-li zpětný chod, vítr udělá práci za mě.
Často to může být taková malá hra. Sleduji pohyb přídě. Jakmile má správný pohyb do závětří a pokračuje v pohybu, tak jen koukám a čekám. Pokud mám kolem sebe dostatek místa. Méně zkušení kormidelníci mají často potřebu do manévrování neustále zasahovat a málo vnímají samotné pohyby lodi. Zvláště když nám v manévru pomáhají. Jakmile jsem stočený po větru, záď mi míří do směru, kam potřebuji vyjet, už jen jednoduše vycouvám. Couvání proti větru je totiž jednoduch., I když je vítr silný.
Takto můžeme loď stáčet po větru pouze tehdy, kdy máme v uličce dostatek místa v závětří. Pokud tam místo nemáme, jsme například moc blízko břehu, jedná se o mnohem náročnější manévr, který si někdy později vysvětlíme.
Osobně na to koukám jednoduše. Jakmile cítím boční vítr a mám místo v závětří, mám o manévru jasno a život se snažím si nekomplikovat. S větrem nebojuji, nechávám ho pracovat za mě.
404
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...