Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 3
Pozice propeleru ovlivňuje manévrování jachty ještě jedním způsobem, který se projeví především při čekání se zapnutým motorem například před benzínkou.
Čekáte ve frontě před benzínovou pumpou. Stavíte jachtu zádí proti větru se zařazenou slabou zpátečkou. Jachta by měla poslušně stát zádí k větru, ale neděje se tak a má tendenci se stáčet. Čím to je?
Je to znovu způsobeno pozicí propeleru.
Pokud je lodní šroub umístěn daleko na zádi, jachta je na zpětný chod poslušná a drží se zádí proti větru, jak bylo dříve řečeno.
Je-li však na lodi umístěn saildrive, který je posunutý dopředu (lodní šroub někde za kýlem), Pozice zádí proti větru tak stabilní není.
Je to jednoduché. Vezmete-li papírového draka a přivážete ho jen za špejli na vrcholu, drak bude vlát ve větru vrcholem proti větru. Pokud ho však vyvážete sofistikovaněji přes čtveřici provázků někde nedaleko středu, drak se postaví plochou proti větru a bude mít tendenci vylétnout vzhůru. Podobně se chová i jachta s lodním šroubem poblíž středu trupu.
Více o manévrování s jachtami najdete v knize Přístavní manévry.
6343
Související články
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
O víkendu jsme vypsali další kurzy. Novinkou je kurz přístavních manévrů speciálně pro instruktory, kteří chtějí jachting vyučovat. Dále jsou vypsaná poslední místa na kurzech manévrů s vlastní kajutou. Také oblíbený trim plachet a práce s genakerem. Těchto kurzů je omezený počet.
Pomalu, nebo rychle?
Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!
Jak pohnout zádí dle potřeby
Jak pohnout zádí dle potřeby
Couváte bokem k molu. V té chvíli mohou nastat dvě situace. Obě jsou snadno řešitelné, pokud včas a samozřejmě správně zareagujeme.