Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 1. díl
Máte vedle sebe dvě jachty. Jedna je vybavena saildrivem s lodním šroubem cca v místě začátku kokpitu. Druhá má klasickou hřídel s lodním šroubem těsně před kormidlem. Každá z lodí se bude chovat jinak. Víte jak a proč?
Určitě znáte termín prop wash. Jde o poslání proudu vody při předním chodu motoru lodním šroubem na kormidlo. Pokud bude kormidlo natočené vpravo nebo vlevo, jachta se okamžitě začne stáčet vpravo, nebo vlevo. Ovládání prop washe je pro kormidelníka v přístavu nezbytností.
Nyní si představte, že máte jachtu s lodním šroubem v těsné blízkosti kormidla. V takovém případě na prop wash jachta okamžitě reaguje a reakce je velmi výrazná. Manévr má velkou sílu.
Nyní máte jachtu se saildrivem, u které je lodní šroub daleko od kormidla. Až na extrémní případy (na závodních lodích bývá saildrive hned za kýlem a vzdálenost ke kormidlu je příliš velká) u těchto jachet prop wash také funguje, ale má určité zpoždění a také je méně silný.
Vysvětlení je snadné. Čím je rychlejší proud vody kolem kormidla, tím má kormidlo větší výkon. Lodní šroub těsně před kormidlem pošle na kormidlo proud vody okamžitě a plnou rychlostí. Je-li lodní šroub od kormidla daleko, proud vody má určité zpoždění a již nezasáhne kormidlo plnou rychlostí.
Podrobný návod na manévrování s jachtami v přístavech najdete zde. Nechcete-li nic studovat, naučíme vás to v praxi...
7417
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?