Velké vítězství na dosah ruky!
Pavel Roubal s Milanem Koláčkem se blíží do cíle Minifastnetu. Do závodu odstartovalo 57 týmů, z toho 47 v kategorii Serie. A první z nich je náš tým na lodi Pogo Dancer. Bude to poprvé, co se naši jachtaři v tomto závodě postaví na stupně vítězů a samozřejmě také první zlato.
Pavel s Milanem mají před sebou posledních 28 mil a vítr by měl být podle předpovědi stálý. Bude slábnout v zátoce před Douarnenez, ale foukat by měl pořád. To znamená, že by nemělo dojít k žádným dramatům. Naši vedou v této chvíli o 5 mil a svůj náskok s každou čtvrthodinou zvyšují. Dokonce se dotahují i na druhou jachtu v kategorii Proto. Je otázkou, jestli se kdy v historii závodu stalo, že by na druhém či třetím místě celkově doplula sériová jachta.
Rozdíl Serie a Proto
Jachty třídy Serie jsou, jak již název napovídá, sériově vyráběné. Materiálem je skelný laminát, stěžeň je hliníkový, stěhy nerezové. Mají ponor 1,60 m, pevný kýl, kratší čelen. Samozřejmě jsou těžší. I tak ale jde o nadupané speciály, pro které není 20 uzlů nepřekonatelná hranice.
V kategorii Proto najdeme karbonové závodní speciály vyráběné na zakázku. Mají naklápěcí kýly (někdy i mírně natáčecí a v naklopení zasouvané hlouběji pod hladinu), daggerboardy, výklopná kormidla, karbonové stěžně, které se mohou naklápět a natáčet, stěhy z PBO, ponor 2,00 m, delší čeleny, větší plochu plachet atd. Jsou samozřejmě lehčí a rychlejší.
Minifastnet
Závod Minifastnet je dlouhý 603 míle a je nejdůležitějším doublehanded závodem ve třídě Mini. Náročná je oblast, ve které se závodí. Po startu to jsou složitá místa plná útesů a mělčin se silnými proudy na západě Bretaně. Následuje překřížení vstupu do kanálu La Manche, kde je hustá doprava a častá mlha. Na jihozápadě Anglie přichází znovu souboj s přílivovými proudy.
Pak následuje dlouhý úsek přes Keltské moře k majáku Fastnet. Jde o místo, kde v roce 1979 při Fastnet Race zahynulo v bouři 15 závodníků a 3 zachránci.
Po otočení Fastnetu je na řadě 300 mil surfování na zadní vítr do cíle.
Tvrdá konkurence
Letos se sešla v kategorii Serie nebývale silná konkurence. Je zde Davy Beaudart, který loni kromě Mini Transatu (nedojel) vyhrál v kategorii Proto vše, včetně Minifastnetu. Zkušený Belgičan Jonas Gerckens, vítěz celkového hodnocení kategorie Serie v roce 2012 a druhý 2014. Je zde i vítěz Minifastnetu z roku 2014 Yannick Le Clech, vítěz Mini Transatu z roku 2003 Erwan Tymen, účastnice Barcelona World Race Anna Corbela, či vynikající Figarista Frederic Duthil.
Tedy podtrženo a sečteno. Naše dvojice si jede pro veliké vítězství.
Makejte!!! Je to už jen kousek! To dáte!
Navzdory vyčerpání a nevyspání.
Než byl článek dopsán, zbývá do cíle 23 mil a naši se dotáhli na druhou v kategorii Proto Wild Side. Schází jim na ní 0,2 míle a jsou o 1,5 uzlu rychlejší.
Polohu lodí najdete zde.
4215
Související články
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Od pátku do neděle proběhne v Praze v Letňanech další ročník výstavy For Boat. Na našem stánku budou pro vás stejně jako v minulých letech připraveny více, či méně odborné přednášky. Sobotní program bude upraven.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.