V přístavu rychle, nebo pomalu?
Včera jsme debatovali na FB o tom, jaká rychlost je při zajíždění ideální. Zajímavá otázka, na kterou jsou dvě odpovědi. Obě mají své pro, i když jsou protichůdné. Tak kde je pravda?
Zeptáte-li se zkušeného skippera, například Chorvata, který zajíždí lodí denně několikrát, odpoví vám, že máte plout rychle. Loď dobře poslouchá, je to snadné. Týká se to především větrných dnů. Má pravdu.
Je tu ale také druhý pohled. Již mnoho let učíme přístavní manévry. Často vidíme u méně zkušených skipperů nejistotu. Kormidlo doprava, nebo doleva? Občas se i stane, že chtějí zabrzdit naopak, tedy místo brzdění přidat plyn. Tato nejistota narůstá s rostoucí rychlostí lodě. Loď často bývá rychlejší než uvažování skippera. Nemyslím to nijak špatně, znám to sám. U mnohých mozek pod tlakem není schopen správného úsudku, reakce jsou bezmyšlenkovité, intuitivní. Někdy dobré, jindy špatné. Je to jako házení mincí. Jachta ve vysoké rychlosti sice dobře poslouchá, ale stejně dobře poslouchá dobré i špatné pokyny.
Proto doporučuji méně zkušeným skipperům plout pomalu. Při pomalé plavbě je čas na přemýšlení. Nebo je ho alespoň více. A vedle toho tu jsou případné škody. Když to nahulákáte do cizí lodě, nebo do mola, rychle, jsou škody veliké. Plujete-li pomalu, jsou malé, nebo nejsou žádné.
Otázkou je, jak pomalu plout. Odpověď není exaktní. Nejnižší možnou rychlostí. To je rychlost, kdy je jachta dobře ovladatelná. Za bezvětří je to krokem, ve větru to může být kvapík.
Největším nepřítelem přístavních manévrů je panika. V panice může kormidelník dělat věci, kterým později sám neuvěří. Panika se zvyšuje s rychlostí lodě. Proto radím být raději pomalejší, klidně i za cenu méně plynulého manévru, než se do toho pustit rychle a doufat, že to dobře dopadne.
Podle mého proti větší rychlosti stojí ještě jeden argument. Technika může selhat. Už se vám stalo, že v přístavu přestal fungovat kormidelní mechanismus? Že se přetrhlo lanko řazení na motoru? Vím, nemělo by se to stát. Ale může a zažil jsem to. A pak je znovu výhodou menší rychlost, kdy mám více času na řešení. A v případě nemožnosti věc řešit, tu jsou menší škody.
Závěrem
Rychlá plavba má výhody, pomalá plavba má výhody. Řekl bych, že výhody u pomalé plavby převažují. Podle mého tedy minimální možná rychlost je správná. Jen připomínám, že i minimální možná je někdy zatraceně rychlá.
996
Související články
Poslední místo na kurzu přístavních manévrů
Poslední místo na kurzu přístavních manévrů
Na třídenních kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku máme poslední volné místo. Kurz začíná již za týden. Pro letošní rok poslední šance na zlepšení se.
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.