V bočním větru vedle lodě
Fouká boční vítr, najíždíte vedle již stojící jachty, na její návětrný bok. Jak to udělat, aby vítr nesnesl vaši příď na její návětrný bok?
Příď jachty je za takových podmínek rychle snášena větrem. Před molem musíte navíc zpomalovat a o to víc vaše příď utíká. Proto je třeba k vedle stojící jachtě dostat primárně záď, aby na ni nemohla skončit příď.
V našem případě nemáme jinou možnost (nedovolují to okolnosti), než před stočením k molu couvat po větru. Následně se stáčíme kolmo k molu a začíná souboj s bočním větrem. Vítr má tendenci příď snést. Aby k tomu nedošlo, musíme stáčet kormidlo po větru, abychom příď tlačili proti větru.
Do pravého úhlu k molu se stáčíme o chvíli dříve, než by bylo za bezvětří třeba. Protože vítr a setrvačnost přídě v oblouku mají tendenci příď v zatáčce přetočit, musíme po jejím dokončení přetočit kormidlo po větru, abychom snosu přídě a přetočení zabránili. Následně kormidlo srovnáme.
Nyní couváme v bočním větru. Aby příď neutíkala, je třeba jí občas bránit stočením kormidla po větru. Kormidlo po větru znamená záď po větru. Po větru se ale posouvá vlivem větru i příď. Proto splouvá po větru celá naše jachta.
Dále se snažíme skončit u mola v pozici, kdy se zádí nalepíme na vyvázanou jachtu. Proto splouváme tak, aby při zastavení u mola byla mezi jachtami minimální mezera, dejme tomu do jednoho metru.
Nebezpečné naopak je, zastavit daleko od již stojící jachty. Například 4 – 5 metrů. Pokud nezvládne posádka ihned svoji loď stabilizovat na návětrném laně, příď bude sfouknutá na trup vyvázané jachty. A to obvykle nemáme v úmyslu.
Závěrem
Stočíme se kolmo k molu o chvilku dříve a pak couváme v bočním větru. Kormidlo stáčíme po větru a necháme jachtu splouvat bokem k vyvázané jachtě.
602
Související články
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.