V 55 uzlech s plnými plachtami
Včera během webináře k Vendée Globe mluvil Milan Koláček o trénincích na Figaru, které pro něj byly největší školou. Máme tu video, na kterém letí v bouřlivém větru s roztrhanou hlavní plachtou v 55 uzlech větru.
Při včerejší přednášce říkal: "Na Figaru se moc nerefuje. První ref tak ve 30 až 35 uzlech."
Pak už jen stačí, aby z mraku trochu přifouklo, ze 30 je 50, na stěžni je celá hlavní plachta a po větru se letí domů do Lorientu.
Na druhou stranu je třeba říci, že pokud to ukočírujete, což dokáže málokdo, letíte rychlostí ke 20 uzlům a z 50 uzlů true wind je přijatelných 30 apparent. A to už není tak strašné.
Pokud to tedy ukočírujete...
Tento lednový trénink pro Milana skončil roztrženou hlavní plachtou a ulétnutým windmetrem. Citelná ztráta. Někdo tam však skončil bez stěžně...
1345
Související články
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
V neděli bude přes Jadran přecházet tlaková níže od severozápadu. Předpovědní modely se liší, ale podle nejpoužívanějšího ECMWF by kolem poledního jižně od Istrie měla foukat bóra v poryvech přes 70 uzlů.
Červený meteoalarm pro celé chorvatské pobřeží
Červený meteoalarm pro celé chorvatské pobřeží
Včerejší varování před bouřlivým počasím se rozšířilo ze severu na celý Jadran. Silné bouřky, možnost tornád a mimořádné srážky. Přívalové deště mohou vyplavit pobřežní městečka.
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?