Uvolnění zamotaného lana na vinšně
Při obratu rychle přetahujete otěž geny. Dotáhnete ji klikou. Najednou ale zjistíte, že otěž na vinšně je zamotaná. A že ji nelze uvolnit.
Co dělat? Za volný konec lana můžete škubat, jak chcete. Uvolnit nejde. Tak jak si v takové chvíli počínat?
Je několik možností, jak situaci řešit
1 - Stačí umět správný uzel a napnutou otěž odlečíme. Pak již jen lano na vinšně rozmotáme.
Správný uzel se jmenuje prusík. Na videu vidíte jiný typ uzlu, ale to je ve výsledku jedno. Uzel se liší, ale jinak je postup stejný.
Na lano, které potřebujeme povolit, navážeme druhé lano za použití prusíkova uzlu. Druhé lano natáhneme na vinšnu a dotáhneme ho. Zamotané lano se uvolní a vítězství je naše. Bez násilí, bez rizika.
2 - Další možností je přetáhnout volný konec namotané otěže na volnou vinšnu a vzniklý problém vyřešit silou. Není-li otěž příliš dotažená, jde to celkem dobře. Pokud je tahu na otěži příliš, nemusí to být řešení. Tedy znovu prusík.
3 - Nekdy se ale stane, že k zamotání dojde ve chvíli, která je nejméně vhodná. Potřebovali jste udělat obrat, jste kousek od břehu a nyní toto. Času je málo, nebezpečí ohromné. V takové chvíli je nejlepší vzít nůž, doběhnout k oku na geně, kde je otěž přivázaná a otěžové lano přeříznout. Škoda lana. Na druhou stranu jde jen o 40 cm a po obratu otěž znovu přivážete.
Tento a další druhy uzlů najdete v knize Přístavní manévry.
11749
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?