Utržená kotva
Včera v noci přecházela bouřka mezi Rogoznicí a Trogirem. Mezi zakotvené jachty zasela slušnou paniku.
Připluli jsme ve 2130 do zátoky Vinišće a na výborném kotvišti jsme zakotvili na 8 metrech hloubky. Pět minut po zakotvení se zvedl severozápadní vítr spojený s bouřkou a poryvy dosahovaly i v kryté zátoce rychlosti 35 uzlů.
Chvíli byl klid, pak ale jedné z lodí nevydržela kotva a jachta se dala do pohybu. Extrémně rychlý snos jachty nasvědčoval, že loď musela mít vypuštěnu jen minimální délku řetězu. Spíše tedy měření hloubky kotvou, než skutečné zakotvení.
Na kotvišti bylo cca 10 jachet. K většině z nich se začaly sjíždět posádky z hospody až ve chvíli, kdy se rozfoukalo. Sprint z restaurace na lodě pomáhal zvládat se svým člunem i místní konobar.
Mezitím si jachta utržená z kotvy hledala cestu mezi zakotvenými loděmi. Zdálo se nemožné, že by se mohlo podařit projet houfem jachet bez kolize. Přesně tak to ale dopadlo. Jachta unášená větrem projela mezi zakotvenými loděmi bez toho, aby do některé vrazila a dokonce i bez toho, aby zachytila svojí kotvou kotvu některé ze stojících lodí.
Posádka začala situaci řešit až cca po 300 metrech vlečení kotvy. Vše skončilo velmi zajímavě. V silném větru zachráněná loď nehodila znovu kotvu, ale vyvázala se na zakotvený partnerský katamaran bokem.
Část ostatních zakotvených jachet byla situací tak znepokojena, že pro jistotu rozsvítila poziční světla a nechala je svítit po zbytek noci.
Zajímavé řešení ve 35 uzlech větru.
5311
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.