Ušetřete si nepříjemnou dřinu
Připlujete v noci do zátoky na kotvu. Hloubka 10 metrů, potřebujete vypustit celý řetěz. Řetěz padá do hlubiny a najednou konec a vyjede přes vrátek. Naštěstí je uvázaný, ale čeká vás namáhavé vytahování konce řetězu z vody a jeho opětovné nasazení na vrátek. Jak tomu zabránit?
Vytáhnout těžký řetěz, který visí do 10 metrů hloubky, není sranda. Jste-li na lodi sami jen se ženou, užijete si u toho dost sakrování.
Ve výše uvedeném případě byl naštěstí řetěz na konci uvázaný na laně. Také ale mohl být volný a mohl skončit na dně celý a vy bez kotvy.
Jak uvázat řetěz
Na soukromých jachtách je řetěz obvykle nastaven kotevním lanem a až to je uvázané v kotevně. Na lodích charterových je obvykle uvázaný již konec řetězu. Přivázaný by měl být tak, aby šel kdykoli snadno odříznout. Proto může být úvaz řetězu tak dlouhý, že se dostane až přes kotevní vrátek a pak je těžké řetěz přitáhnout.
Aby k tomu nedocházelo
Řetěz je nutné si pořádně označit nedaleko konce, aby k výše uvedenému překvapení nedocházelo. Značku můžeme instalovat i na charterové lodi. Nejlepší značkou je 20 cm látkové stuhy, kterou na řetěz navážeme 2 metry před koncem.
Proč dva metry? Uvážeme-li značku metr před koncem, nemusíme stihnout zareagovat včas a konec řetězu stejně uteče. Chvíli trvá, než zareagujeme a další chvíli, než rozjetý vrátek zastaví. Dva metry jsou akorát.
5783
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.