Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.
Připlouváte do přístavu. Skipper má plné ruce práce za kormidlem. Posádka si zapomene lana připravit dopředu a vytahuje je na poslední chvíli. Otevře batystu a tam na ní čumí klubko hadů. Než se vše podaří rozmotat, už jsme svědky krizové situace. Fouká vítr, loď u mola, lana nepřipravená… Na poslední chvíli někdo nahodí jedno lano na vazák a podá na břeh. Přes zadní koš. Na palubě zmatek.
Komedie!
Aby k tomu nedocházelo, je třeba mít lana správně uložená, dobře smotaná. Nic složitého to není. Jen je třeba vědět, jak na to.
Nejprve si řekneme, co dělat nebudeme. Nebudeme lano motat na lokti ruky. Proč? Protože vzniklá smyčka je malá a lano se při smotávání překroutí. Vznikne bordel.
Lana smotáváme volně visící v ruce po směru hodinových ručiček. Pokud je lano na jednom konci upevněno, má tedy pevný konec, smotáváme ho od pevného konce ke konci volnému. Aby se překroucení lana rozmotávalo. Při smotávání lana u každé další smyčky pomáháme palcem smyčku pootočit a tím překroucení lana uvolnit.
Smotáváme-li dlouhé výtahy a otěže, pomáháme si přitom vinšnou. Dlouhá lana velkého průměru smotáváme na zemi.
Více informací najdete v knize Přístavní manévry.
19531
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?