Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.
Připlouváte do přístavu. Skipper má plné ruce práce za kormidlem. Posádka si zapomene lana připravit dopředu a vytahuje je na poslední chvíli. Otevře batystu a tam na ní čumí klubko hadů. Než se vše podaří rozmotat, už jsme svědky krizové situace. Fouká vítr, loď u mola, lana nepřipravená… Na poslední chvíli někdo nahodí jedno lano na vazák a podá na břeh. Přes zadní koš. Na palubě zmatek.
Komedie!
Aby k tomu nedocházelo, je třeba mít lana správně uložená, dobře smotaná. Nic složitého to není. Jen je třeba vědět, jak na to.
Nejprve si řekneme, co dělat nebudeme. Nebudeme lano motat na lokti ruky. Proč? Protože vzniklá smyčka je malá a lano se při smotávání překroutí. Vznikne bordel.
Lana smotáváme volně visící v ruce po směru hodinových ručiček. Pokud je lano na jednom konci upevněno, má tedy pevný konec, smotáváme ho od pevného konce ke konci volnému. Aby se překroucení lana rozmotávalo. Při smotávání lana u každé další smyčky pomáháme palcem smyčku pootočit a tím překroucení lana uvolnit.
Smotáváme-li dlouhé výtahy a otěže, pomáháme si přitom vinšnou. Dlouhá lana velkého průměru smotáváme na zemi.
Více informací najdete v knize Přístavní manévry.
19394
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.