Umíte odplout od mola?
Podívejte se na situaci na obrázku. Na palubě jste sami a potřebujete s plachetnicí odplout. Víte, jak na to? Na první pohled to může vypadat obtížně, ale je to velmi snadný manévr, který hravě zvládnete sami. Nejen hravě, ale i bezpečně.
Postup
Připravíte si fendry na pavobok až docela k zádi. Zde se bude jachta opírat o molo. Hrana mezi bokem lodi a zrcadlem musí být ochráněna.
Můžeme odvázat všechna lana a necháme jen zádový spring, který je uvázán na průběžno. Nemusí jít až k přídi, ale v tomto případě jsme neměli jiné pachole. Springové lano je průběžné, vede tedy kolem pacholete a zpět na záď.
Grafika Lodní noviny
Nakonec je to velmi snadný manévr.
Nyní máte srovnané kormidlo na střed a zařadíte zpátečku. Vlivem páky, která vzniká mezi místem, kde působí lodní šroub a vazákem, kde je v té chvíli osa otáčení lodě, se začne jachta stáčet.
Příď jde pomalu od mola a vy čekáte. Pokud je třeba, nic se neděje, přidáte plyn.
Ve chvíli, kdy je jachta stočená tak, aby bylo bezpečné odplout, dáte neutrál, stáhnete na palubu spring a odplouváte s rovným kormidlem.
Je to jednoduché, že? Stačí jenom vědět, jak na to. Pokud by vás zajímalo, jak správně ovládat jachtu v přístavech, pořádáme jednodenní kurzy v Praze a třídenní kurzy v Chorvatsku. Podobných fíglů se dozvíte mnohem více.
9343
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?