Toto v předpovědi nebylo!
Silná bouře, která v neděli zasáhla Baleáry, zastihla mnoho jachtařů se spuštěnými kalhotami. Desítky poškozených jachet, posádka jedné německé jachty je nezvěstná. Následně se zvedla bouřlivá diskuze o tom, jestli byla bouře předpovídána, nebo nebyla.
Za půl hodiny napršelo na Mallorce dvakrát tolik srážek, než je průměr za celý měsíc. Vzduchem létaly i střechy hotelů a v bouři se utrhla výletní loď stojící vyvázaná v přístavu. Tísňové volání zaregistrovalo v neděli více než 230 mimořádných událostí. Že by o tomto meteorologové nevěděli?
Zdroj Windy
Toto byla předpověď ze středy, tedy 5 dnů před příchodem fronty.
Jachty stojící v přístavech či na kotvištích zaznamenaly i více než 60 uzlů větru. Kotvy nedržely, lodě vrážely jedna do druhé, mnohé skončily na pláži. Jak je možné, že nebyly na bouřlivé počasí připraveny? Přeci není pravda, že by přechod fronty s následným příchodem mistrálu nebyl avizován. O blížící se změně počasí jsme psali již ve středu, tedy 5 dnů před nedělním přechodem fronty. Jak se mohlo stát, že někteří jachtaři o příchodu bouřlivého počasí nevěděli?
Možností je samozřejmě více:
1 – Někteří zřejmě předpovědi počasí vůbec nesledují. Je to alarmující, ale zřejmě je to tak. Při jízdě v automobilu je přeci počasí také příliš nezajímá. Na jachtě však jde o opomenutí, které se může velmi prodražit. V extrémním případě může stát i život.
2 – Dále se najdou tací, kteří se sice na předpověď podívají, ale zajímají je jen podružnosti typu bude, nebo nebude svítit slunce. To je sice dobrá informace stran koupě krému na opalování, ale jinak je to podobně nedostatečná příprava, jako v bodě 1.
3 – Předpověď sledují, ale nerozumí jí. Pak je tady velká část skipperů, kteří sice předpovědi sledují, studují v aplikacích směry větru, ale nejsou schopni interpretovat to, co vidí. To vychází z všeobecné nechuti učit se meteorologii. Při kapitánských zkouškách jsou výsledky z meteorologie dlouhodobě velmi tristní. Tito jachtaři dnes monitorují pouze směr větru, nezajímají je psané předpovědi, synoptické mapy, a ze směru větru nevyčtou nic více než právě jen směr větru. Nejsou schopni poznat přechod fronty a nevědí, jaké jevy jsou s přechodem spojené.
4 – Čtvrtým důvodem je nedostatek zkušeností. Dokud skipper na moři nezažije přechod silné studené fronty, se kterým jsou spojeny jevy jako prudké bouřky, extrémní vítr, déšť, kroupy, takřka nulová viditelnost i přes den, změny směru větru atd, neví, čeho se má obávat. Kdo jednou touto zkušeností projde, obvykle se jí už chce vyhnout. Zvláště s rodinou a dětmi na palubě.
Řešení
Jaké je řešení? Co udělat, aby se člověk podobným krizovým situacím vyhnul? Začal bych asi znalostmi meteorologie. Myslím, že se dnes jedná o nejdůležitější součást bezpečnosti na moři. Jsme-li schopni správně číst a pochopit meteo, vyhneme se většině nebezpečných situací. A znalost meteorologie není jen přečtení rychlosti větru v aplikaci Windy. Je třeba znát nebezpečné jevy a hlavně je umět identifikovat.
Druhá rada pro turistické jachtaře zní, chovat se konzervativně. Turistický jachtař by se měl řídit myšlenkou, že nejdůležitější je dostat jachtu a posádku bezpečně z bodu A do bodu B. Nikoli nejrychleji a ani ne dnes. Někdo z posádky si možná bude stýskat, že chtěl zažít bouři na moři, ale jen skipper je odpovědný za loď a posádku. Situacím, o kterých si nejsem jistý, že je zvládnu, se mám vyhnout. Pokud vím, že v noci bude čina, zvolím raději bezpečný přístav. Navzdory jeho ceně. Cena přístavu bude jistě nižší než kauce, o kterou v případě nezvládnutí situace mohu přijít.
Za třetí je důležité sledování předpovědí na více dnů dopředu. Nestačí mi vědět, jak bude zítra. Celou dobu sleduji také výhled na týden dopředu. Jen tak si můžu připravit bezpečný itinerář.
A nakonec ještě jedna rada. Nebojte se strávit den v přístavu. Nemusí to být zabitý den. Vymyslete pro posádku alternativní program. Půjčte si motorku, auto, vydejte se na výlet. Den, kdy jachta stojí v přístavu, může být nudný. Nebo se také může jednat o nejhezčí den z celé plavby. Záleží jen na vás.
1746
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?