Toto jste někdy zkusili?
Představte si, že fouká silný vítr od mola. Na lodi jste jen dva a potřebujete přistát bokem. Nebo další možnost, u mola je jen málo místa a bojíte se, že by se manévr nemusel vydařit.
Potom je tu netradiční způsob zajetí bokem. Vypadá to zvláštně a možná i trochu divoce, ale ve skutečnosti je to mimořádně jednoduché, spolehlivé a samozřejmě i snadné. Vyzkoušejte si to, protože toto dokáže i naprostý začátečník.
Jak na to
Za větru od mola může být problém bokem přistát. jakmile snížíme rychlost, má vítr tendenci jachtu snést od mola. A pokud je navíc u mola jen málo místa, takže není možné se přibližovat v malém úhlu, je manévr náročný dvojnásob.
Zkuste toto. zacouvejte k molu zádí. To je snadné, protože couvat proti větru je to nejsnazší. Připravte si lano ze středového vazáku, které dosáhne jen kousek za záď a nacouvejte k vazáku na molu.
Lano si hodíte na vazák, kormidlo stočíte k molu a zařadíte přední chod. Jachta se začne stáčet bokem k molu. Nyní již jen přidáváte plyn podle potřeby a kormidlem usměrňujete pozici jachty vzhledem k molu. Je třeba, aby osa jachta byla s molem rovnoběžná.
No a jen čekáte, než se posunete bokem k molu. Jednoduché, snadné a bezpečné. vyzkoušejte si to.
Ukázka je z knihy Přístavní manévry, kterou vydaly Lodní noviny. Vyzkoušet si to můžete i na našich kurzech přístavních manévrů.
18367
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?