Těžký závod Daniela Bíny
Otevřené Mistrovství světa lodní třídy 2.4mR se letos konalo ve švédském Gävle. Na horké půdě (vodě) skandinávské flotily, která je vládcem této třídy již od úplných počátků. Flotily, která leckdy dokázala odsunout paralympijské vítěze až do druhé desítky. Spolu se mnou sem zamířilo i dalších 71 lodí.
Do Gävle jsme dorazili s týdenním předstihem a se záměrem, potrénovat se švédskou flotilou. Jelikož se v mých ramenou stále ozývaly natažené úpony z Mistrovství Evropy, potěšilo mně slunné teplé počasí se slabým větrem jihovýchodních směrů. Čtyřdenní k ukázal, že příliv se projevuje v minimální míře, vlny se zvedají okamžitě a to i v malém větru, a jihovýchodní vítr je stabilní co do směru i síly. Pak mi začalo pulsovat v ramenou a já vyhlásil pauzu.
Pondělí
Po nezbytném proměření přišel practice race. Počasí neuvěřitelné, závodilo se v šortkách a tričku. Horší zpráva byla, že race area je skoro 4 míle na otevřeném moři a rozjížďky jsou plánovány na 75 minut. Jižní vítr o síle 3-6 uzlů přinesl cca půlmetrové vlny. Podmínky mě vyhovovaly. Celou dobu jsem se pohyboval v top 4 a skončil za Richardem Bjurstromem (FIN) druhý. V závěsu dorazilo duo Hans Asklund (SWE) a Megan Pascoe (GBR).
Úterý
Den jak přes kopírák dne předcházejícího. Až na to, že v polovině rozjížďky vítr přeskočil na západní, tam chvíli setrval a poté umřel. A já byl ve špatný čas na špatném místě. Takže 29. a čekala nás dlouhá cesta domů. Den vyhrál Stellan Berlin (SWE) před Megan a Richardem.
Středa
Ochladilo se, vítr začal kolísat ve směru i síle. A na poli to bylo vidět. Zatraceně moc to bylo vidět. Jakž takž vyrovnané dojezdy ve třech rozjížďkách udrželi pouze Stellan Berlin a Megan Pascoe. Mě umístění 18, 13 a 5 hodilo na celkovou 10 :)
Čtvrtek
V plánu 4 rozjížďky, tentokrát v ústí zátoky. Západní vítr nevyrovnané síly i směru. Zkrátka něco mezi 10 a 20 uzly. Nárazy přinesly flotile první ztráty. Jeden zlámaný stěžeň a jedny vytržené stěhy. Na vodě jsme přes 8 hodin a ohlášené 4 kousky nakonec dáme. Mám pocit, že mne ramena trvale opustila a mám problém zvednout lokty na úroveň hrudníku. Míša si v člunu hnula zády, čímž se český tým oprávněně proměnil v "Los Kriplos" :) Stellan a Megan dominují. Mě dojezdy 5, 9, 16 a 13 posouvají na 8.místo.
Pátek
Očekává se bouře a místo ní přichází déšť, který udusí i zbytky větru. Odklad. Jdeme na vodu a čekáme. Při opakovaném startu se vítr zvedá na 24 uzlů a dále přifukuje. Tentokrát jen směrem nahoru. Nakonec se jižní vítr zastavil na stálých 32 uzlech (informace ze švédského coach boatu) a vlny na pěkném metru a půl. Odjeli se dva kousky a v cíli druhého chybělo 28 lodí!! Nevím, čím se živí Finové, ale bude to něco ukrutného. Marko Dahlberg jezdil před flotilou asi o délku Titaniku v obou rozjížďkách. Nisse West vyhrál soukromou soutěž o nejrychlejší surfing, když se jeho GPS zastavila na rychlosti 11,6 uzle. A právě surfing po větru se ukázal mou nejslabší stránkou. Každý zaďák mne stál alespoň 4 místa. Takže s dojezdy 23 a 11 jsem celkově spadl na 11. místo a 3. v hendicapovaném pořadí. Marko se třemi vítězstvími v řadě se posunul na 3. místo.
No a sladká tečka? Halza do téměř dvoumetrové vlny u vjezdu do mariny mne poslala na návštěvu k Neptunovi. Konec konců, proč se topit tři kiláky od břehu, kde to nikdo nevidí, když se to dá elegantně udělat s publikem :)
Celkové pořadí
1. Stellan Berlin(SWE)
2.Megan Pascoe(GBR)
3. Marko Dahlberg(FIN)
...
11. Daniel Bína(CZE)
Pořadí handicapovaných
1. Megan Pascoe(GBR)
2. Jonathan Currell(GBR)
3. Daniel Bína(CZE)
Na závěr bych rád poděkoval těm, bez nichž by žádné mistrovství světa nebylo.
Moc děkuji své ženě Míše za podporu, pomoc a zázemí.
Moc děkuji svému otci za technickou přípravu a servis.
Děkuji ČATHS za dlouhodobou podporu v průběhu celé sezóny.
Děkuji ČSJ bez jehož pomoci bych se nevybabral z krize po Mistrovství Evropy v Kielu.
Děkuji NN Investment Partners C.R., a.s. za dlouhodobou podporu v průběhu celé sezóny.
Děkuji Michalu Maierovi za rychlou opravu lodě poškozené v Kielu.
A na závěr děkuji všem, co pomohli, i všem co drželi palce :)
4049
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
Tesla neprojde. Spolupráce odborů izoluje Švédsko
Tesla neprojde. Spolupráce odborů izoluje Švédsko
Spor mezi zhruba stovkou švédských mechaniků a jedním z nejbohatších lidí světa se mění v dramatické představení, které ukazuje, že když jde odborářským bossům o víc než o breitlingy na zápěstí, mohou se stát velmi silným hráčem. Zásadní roli v tomto kusu hrají přístavní dělníci.
Trosečníci cestovali časem
Trosečníci cestovali časem
Čekání na záchranu na neovladatelné jachtě poté, co loď ztratí kormidlo, je jistě zážitek, na který nelze zapomenout. Když však záchranu zprostředkuje replika obchodní lodi z 18. století, která je zároveň největší oceánskou dřevěnou plachetnicí na světě, je teprve v hospodě co vyprávět.