Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně
Platba za bezpečný průjezd. Bylo to tu vždy a funguje to i dnes. Podle předpokladů Spojených národů tento poplatek vynáší jemenským Hútíům 180 milionů USD měsíčně, přes 2 miliardy USD ročně. Drobný vedlejší efekt na odiv dávané ideologické linky.
Báb-al-Mandab. Průliv mezi Djibuti a Jemenem široký jen 26 km. Místo, kterým musí projet všechny lodě plující do a ze Suezu. Hlavní tepna světové námořní dopravy. Ideální místo pro výběr mýtného.
Toto fungovalo vždy. Loupežníci, piráti, vládci strategicky důležitých oblastí na obchodních cestách vybírali poplatky za průjezd. Zaplatíš dobrovolně, jinak máš problém…
Dnes jsou výběrčím poplatků od rejdařů jemenští Hútíové. Podle oficiální verze se staví za lid Palestiny, který je decimován izraelskou armádou. Podle zatím neoficiálních šetření se zdá, že je tu vedle ideologické i linka ekonomická. Mělo by jít o zajímavou motivaci.
Video Youtube, Times of India
Pokuta pro neplatiče
Ze strany Hútíú jde o modernizaci toho, co před pár lety praktikovali somálští piráti. Zabavili loď, zajali posádku a žádali výkupné. Je-li vaše geografická poloha lepší a máte-li modernější technologii než kalašnikov, Jste ve výhodě. Nemusíte se zabývat starostmi o lodě a posádky. Stačí si zařídit účet v bance, poslat mail s IBANem a variabilním symbolem, který usnadní identifikaci platby. Pak už jen sledujete AIS. Ta má zaplaceno, ta má zaplaceno, ale pozor, tato chce proplout bez placení. Vydáte rozkaz, vyletí, nebo vypluje, dron a černý pasažér dostane pokutu.
Vlastně i to vyslání dronu by šlo dnes zautomatizovat dle VS. To snižuje náklady. A dron může řídit AI. Celé se to dá zorganizovat v pár lidech.
Dvě miliardy dolarů ročně jsou slušný příjem, ale máte taky náklady. Mzdy, auta, nákupy techniky, sociální zajištění rodin zaměstnanců pro případ pracovního úrazu. A ztráty jsou. Zvláště v poslední době, když sklady dobře fungující firmy bombardují Američané.
Na druhou stranu… S trochou lstivosti lze nákladnou munici získat od Iránu a z Ruska bezplatně. Stačí slíbit, že se budete snažit udržovat bordel ve světě. Na to Rusové slyší...
Vše výše uvedené zatím není oficiální. Ale šušká se o tom. A logické by to bylo. Ideologie je ideologie, ale prachy jsou prachy…
606
Související články
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Dosavadní střelba hútíjských povstalců po nákladních lodích proplouvajících Adenským zálivem a Rudým mořem, byla ošklivou hrou, ale obešla se bez obětí. To už není pravda. Útok na loď True Confidence plující pod vlajkou Barbadosu, si vyžádal 3 mrtvé.
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Hlavní dopravní tepnou mezi Evropou a Asií je již 150 let Rudé moře. Současný průjezd však není pro každého. Zatímco čínské lodě zaplatí na pojištění 0,35 z ceny lodě, ostatní platí 0,5 – 0,75 %.
Zastaví pastevci velbloudů dopravu v Suezu?
Zastaví pastevci velbloudů dopravu v Suezu?
Suezský průplav zažívá turbulentní časy. V roce 2021 se šprajcla v kanálu kontejnerovka Ever Given a 5 dnů blokovala dopravu. Nyní jsou to jemenští pastevci velbloudů, kteří vytáhli z rukávu eso a zavřeli aortu moderního globalizovaného světa.