Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Házíte-li na břeh dlouhé lano, výrazně se zvyšuje pravděpodobnost, že nedohodíte, že se lano zamotá, že bude obtížné ho protáhnout okem a rychle zafixovat loď. Jen si tím zaděláváte na problémy.
Pokud tedy můžeme, použijeme lano adekvátně dlouhé. Obvykle na lodi je.
Když náhodou není k dispozici a musíme použít dlouhé lano, uvážeme ho na vazák tak, abychom použili jen adekvátní část. Lanu uvážeme na vazák například v polovině. Pokud mělo 20 metrů, na břeh již házíme jen 10.
Foto Pavel Nesvadba
Pevný konec lana je na spodku vazáku, volný konec na jeho vrchu.
Jen je třeba věnovat pozornost tomu, abychom na břeh házeli správný konec lana. Pevný konec lana, tedy ten, který házíme, je na uzlu na vazáku vespod. Na fotografii jsou oba konce lana popsané. Jde o ilustrační fotografii, proto byla vyfocena na molu, kde je vše přehlednější.
Pokud byste se chtěli zdokonalit v manévrech, můžete se přihlásit na náš poslední podzimní kurz.
769
Související články
Pomalu, nebo rychle?
Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!
Jak pohnout zádí dle potřeby
Jak pohnout zádí dle potřeby
Couváte bokem k molu. V té chvíli mohou nastat dvě situace. Obě jsou snadno řešitelné, pokud včas a samozřejmě správně zareagujeme.
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.