Šikovná dovednost do řeckých vod
Rozhodnete-li se pro plavbu do Řecka zapomeňte na práci s mooringy, až na maríny a několik výjimek se s nimi nesetkáte. Musíte umět kotvit a ke kotvení patří i kotvy hozené přes sebe. Důležité je vědět, jak si s touto nepříjemností poradit.
Že jste svoji kotvu hodili přes sousedův řetěz obvykle zjistíte při jejím vytahování. Kotevní vrátek úpí a kvílí a když vytáhnete kotvu k hladině, vidíte, že vedle svého železa táhnete i sousedův řetěz. Soused u mola mezitím startuje motor, gestikuluje, ale jeho slovům není přes kvílení větru rozumět.
Naštěstí…
Grafika Lodní noviny
Řetěz je příliš těžký na to, abychom ho z kotvy shodili.
No, ale co teď s tím? Kotva nejde vytáhnout na palubu a cizí řetěz je příliš těžký, abychom ho z naší kotvy shodili. To zjistí i nejramenatější člen posádky poté, co to sebejistě zkusil.
Nejde-li to silou, je třeba změnit přístup. Vezměte vyvazovací lano a jeden konec vyvažte vpředu na vazák. Druhý konec protáhněte pod řetězem běsnícího souseda. Napněte lano a také druhý konec uvažte na vazák. Nyní povolujte svoji kotvu, dokud se nevyvlékne z řetězu. Pak ji vytáhněte. Nyní stačí povolit provaz a spustit sousedův řetěz do hlubin.
Grafika Lodní noviny
Pod řetězem je třeba protáhnout lano, uvázat ho na vazák, spustit naši kotvu a tím ji uvolnit.
Slušnost nyní velí projevit vztekajícímu se kolegovi alespoň nějakou účast. Vzteká se sice oprávněně, ale jistě i on se někdy podobné nešikovnosti dopustil a/nebo v budoucnu dopustí.
Grafika Lodní noviny
Nakonec ne vždy musí být vina na tom, kdo cizí řetěz vytahuje.
Navíc ani nemusí být vina na vaší straně…
2396
Související články
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Minulý týden na Jadranu byl dramatický. Plný zážitků, pro některé nechtěných. My jsme bojovali s utrženou kotevní bójí v Brbinji. Nehoda se podepsala na kormidle naší jachty.
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.