Šikovná dovednost do řeckých vod
Rozhodnete-li se pro plavbu do Řecka zapomeňte na práci s mooringy, až na maríny a několik výjimek se s nimi nesetkáte. Musíte umět kotvit a ke kotvení patří i kotvy hozené přes sebe. Důležité je vědět, jak si s touto nepříjemností poradit.
Že jste svoji kotvu hodili přes sousedův řetěz obvykle zjistíte při jejím vytahování. Kotevní vrátek úpí a kvílí a když vytáhnete kotvu k hladině, vidíte, že vedle svého železa táhnete i sousedův řetěz. Soused u mola mezitím startuje motor, gestikuluje, ale jeho slovům není přes kvílení větru rozumět.
Naštěstí…
Grafika Lodní noviny
Řetěz je příliš těžký na to, abychom ho z kotvy shodili.
No, ale co teď s tím? Kotva nejde vytáhnout na palubu a cizí řetěz je příliš těžký, abychom ho z naší kotvy shodili. To zjistí i nejramenatější člen posádky poté, co to sebejistě zkusil.
Nejde-li to silou, je třeba změnit přístup. Vezměte vyvazovací lano a jeden konec vyvažte vpředu na vazák. Druhý konec protáhněte pod řetězem běsnícího souseda. Napněte lano a také druhý konec uvažte na vazák. Nyní povolujte svoji kotvu, dokud se nevyvlékne z řetězu. Pak ji vytáhněte. Nyní stačí povolit provaz a spustit sousedův řetěz do hlubin.
Grafika Lodní noviny
Pod řetězem je třeba protáhnout lano, uvázat ho na vazák, spustit naši kotvu a tím ji uvolnit.
Slušnost nyní velí projevit vztekajícímu se kolegovi alespoň nějakou účast. Vzteká se sice oprávněně, ale jistě i on se někdy podobné nešikovnosti dopustil a/nebo v budoucnu dopustí.
Grafika Lodní noviny
Nakonec ne vždy musí být vina na tom, kdo cizí řetěz vytahuje.
Navíc ani nemusí být vina na vaší straně…
2145
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?