Restart 3000 mil od Hornu
Počasí si někdy hraje s jachtaři ošklivé hry. Jednou jsi vpředu a stále chytáš výhody, které ostatním unikají. Získáváš stále více. A jindy ti hází klacky pod nohy. Vniveč přichází všechna dřívější snaha. To je případ The Ocean Race. Na začátku nejdelší etapy v historii závodu šla do vedení Holcim – PRB a získala během chvíle náskok skoro 600 mil. Pak se ale situace obrátila a vedoucí jachta začala ztrácet. Až k restartu na začátku víkendu.
Největším nepřítelem závodního jachtaře je bezvětří. Vždy je možné něco dělat. Hledat alternativní cestu. Až do chvíle, kdy se před vás postaví neviditelná zeď oblasti vysokého tlaku vzduchu. V takovém případě je cesta vpřed uzavřená.
V sobotu byl rozdíl mezi první a poslední jachtou startovního pole jen 10 mil. Na 155. poledníku západní poloviny světa třetí etapa The Ocean Race začala znovu. Zatímco vedoucí jachta zpomalila uvízlá v oblasti vyššího tlaku vzduchu, soupeřky jí dojely s novým větrem. Zajímavé je, že se to děje podruhé v této etapě a v Jižním oceánu se to stalo i při posledníVendée Globe, kde nakonec, i díky tomu, že se celé startovní pole několikrát sjelo dohromady, o vítězi rozhodla bonifikace za záchranu Kevina Escoffiera.
Nyní už zbývá k mysu Horn jen 2700 mil. Jen… 2700 mil je vzdálenost z Kanárů do Karibiku. 800 mil zbývá do místa, kde se jachty stočí na jihovýchod a začnou sestupovat do trychtýře vedoucího k mysu Horn. Počasí je zatím v Pacifiku nečekaně klidné. Bouře, která proškolí startovní pole, se však již zrodila a spěchá, aby za dva dny začala testovat lodě unavené dlouhou etapou.
Opravy, kam se podíváš
Málo větru znamená ideální podmínky pro opravy na lodích. Jako plovoucí dílna nyní vypadá především 11th Hour Racing. Plachta roztržená pod spírou v místě refu vypadala neopravitelná. Zdá se, že už je v provozuschopném stavu. Praskliny na kormidlech jsou opravené. A drobná laminace v trupu? To snad ani nestojí za řeč. Vše je opraveno a 11th Hour Racing drží se soupeři krok.
Není to už moc?
Někdy jsou slyšet od diváků závodu názory, že moderní lodě s foily jsou už pro závod kolem světa příliš, že jsou moc křehké a závod nevydrží. Časté opravy berou jako argument. Já bych to tak neviděl.
Ano, před loděmi IMOCA se závodu účastnily one design jachty VO65. Šlo o bytelné lodě, kterým se díky konstrukci problémy vyhýbaly. Stejně je však neeliminovaly úplně. Jejich předchůdkyně VO70 na tom byly s výdrží mnohem hůře než dnešní jachty IMOCA. I bez foilů.
Letošní ročník The Ocean Race odstartovalo 5 jachet. Není to mnoho. To je však problém závodu a jeho ceny a nikoli lodí. Dvě etapy všechny jachty dokončily. Ve třetí etapě odstoupila jediná. To znamená, že 80 % startujících pokračuje dále. V nejdelší etapě v historii závodu. To není neúspěch… Jachty IMOCA náročný závod zvládají. Díky své konstrukci. A díky posádkám. Které je znají a vědí, co si mohou dovolit…
Polohu lodí najdete zde.
558
Související články
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
Nejprve trest, poté vyšetřování
Nejprve trest, poté vyšetřování
Vývoj kauzy Kevina Escoffiera ukazuje limity uplatňování presumpce viny, metody velmi oblíbené právě v takových případech, jako je ten francouzského jachtaře. Přezkum průběhu loňské události z Newportu, kde se měl bývalý kapitán Holcim PRB dopustit nevhodného chování k dámě, ukázal, že jeho veřejná poprava byla minimálně předčasná.