Pyrotechnika na lodi a její použití, 1. část
Každý zkušenější kapitán ví, že se na plavidle nachází pyrotechnika, kterou můžeme v případě nouze použít pro přivolání pomoci. Co všechno bychom na lodi měli mít, jak se s jednotlivými záchrannými pomůckami pracuje a na co si dát pozor? Na to se zaměříme v následujících článcích.
Na úvod je důležité zmínit, že v praxi se setkáváme nejčastěji se třemi typy těchto nouzových prostředků. Padáčková raketa (tzv. emergency fire rockets), signální pochodeň (tzv.emergency flare), a dýmovnice (emergency smoke). Všechny jsou oficiálně uznávaným nouzovým znamením na moři (Příloha IV COLREG).
Oficiální označení je následující:
TYPE A - Emergency fire rocket
TYPE B - Multi star hand flare
TYPE C – Hand flare
TYPE D - Orange smoke
Počet jednotlivých signálních prvků na plavidle je dán oficiálním doporučením, které závisí na délce plavidla. Vždy je ale upraven lokálními předpisy dané země. Oficiální doporučení odkazuje na tyto počty:
6 m or less: 3 flares, not counting smoke signals
Between 6 m and 9 m: 6 flares, not counting smoke signals
Between 9 m and 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
Over 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
V dalším článku se již zaměříme na jednotlivé prvky a na jejich použití.
608
Související články
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.
Jakou rychlostí mohu plout
Jakou rychlostí mohu plout
Pohybují se v oblasti mezi ostrovy a před setměním plují rychlostí 42 uzlů. Motor řve, voda cáká, posádka je spokojená, majitel počítá, kolik ho radost posádky stojí. Je možné plout takto rychle? Nehrozí finanční postih od státem pověřených strážců rychlosti?
Jak mám svítit v noci?
Jak mám svítit v noci?
Pluli jste někdy v noci? Potkávali jste jiné jachty a byli jste zmateni? Není to nic neobvyklého. Možná i více než polovina jachet svítí jinak, než je třeba. Zmatek je jedna věc, důsledky věc druhá. Nemohou se pak divit, že jim jiné lodě nedají přednost.