První v cíli s rekordem
První jachtou v cíli Rolex Fastnet Race je trimaran SVR Lazartigue vedený Francoisem Gabartem. Vytvořil také nový rekord závodu časem 1 den 8 hodin a 38 minut. Po startu bych na něj nevsadil ani zlámanou grešli.
Ve třídě nejrychlejších trimaranů Ultime startovaly jen dvě lodě. Vedle SVR Lazartigue to byl Banque Populaire Armela Le Cléac´h. Kdo sledoval přenost startu závodu, musel vidět, s jakou lehkostí se rozlétl Solentem Armel Le Cléac´h. Zdálo se, že jeho trimaran si s podmínkami, které měly daleko do ideálu, poradí mnohem lépe. Dva trupy z vody, vyšší rychlost. Když trochu přeženeme, SVR Lazartigue vedle vypadal tak trochu jako zchromlá kačena… Pak však přišla chyba, která s největší pravděpodobností stála Banque Populaire vítězství. Le Cléac´h vedl trimaran daleko na jih, až k francouzskému pobřeží. V cestě stála široká zakázaná oblast, kterou bylo nutné obeplout ze severu, nebo z jihu. Gabart zvolil sever, Le Cléac´h vsadil na výhodu v delším časovém horizontu a zvolil jih. Již v sobotu v noci bylo vidět, že to byla chyba. Banque Populaire se od té doby snažil dohnat ztrátu a spoléhal na chybu SVR Lazartigue. K té ale nedošlo a Francois Gabart se stal vítězem a držitelem nového rekordu.
IMOCA
Ve třídě IMOCA je vedoucí duo cca 65 mil od cíle. Vítr zeslábl a čelo startovního pole zpomalilo na 10 uzlů. O vítězství si to nejspíše rozdá Arkea Paprec a Macif. Dvě lodě nejnovější generace, dva favorité. Arkea Paprec vedená Yoannem Richommem patřila od začátku mezi favority navzdory tomu, že jde o první velký závod ve třídě IMOCA. Richomme však už je takový. Na co sáhne, to promění ve zlato. Třetím vzadu je For The Planet Sama Goodchilda.
Nás ale zajímá skupina ve středu startovního pole, ve které se pohybuje Prysmian Giancarala Pedoteho a Milana Koláčka. V noci před Fastnetem ztratili, Včera večer se drželi v kontaktu s 10. příčkou. Nyní je to místo 14. a do cíle zbývá 200 mil.
Ještě se podíváme, kde jsou další jachty, na kterých jsou naši zástupci. Sabre II je západně od Cornwallu a do cíle jí zbývá 490 mil, Beneteau First 36 Faenol, na kterém jede Milan Tomek, se pohybuje v podobné oblasti a do cíle mu zbývá méně než 470 mil.
Náročná první noc
První noc závodu byla podle očekávání náročná a technika na mnohých lodích nevydržela. 15 jachet dokonce kvůli předpovědi do závodu nenastoupilo. V sobotu večer byl naměřen na pobřeží vítr 38 – 43 uzly, na jachtě Scream II to u ST. Albans Point bylo dokonce 46 uzlů. Na stoupačku více než dost. Během první noci odstoupilo více než 100 týmů. Záchranáři řešili zlomený stěžeň i potopenou loď, celkem vyjížděli 28krát. Na několika jachtách to byly praskliny trupu, zlomené stěžně nahlásily 4 jachty.
Polohu lodí najdete zde.
889
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.