První létající monohull na vodě
36. Americas Cup startuje za 18 měsíců. Nový Zéland jako první spustil na vodu jachtu ve skutečné velikosti, na které by mohl závodit. Revoluce v jachtingu pokračuje!
Když novozélandský tým porazil při 35. Americas Cupu na Bermudách favorizovaný Oracle, musel rychle přijít s pravidly lodě pro 36. ročník Amerického poháru. Muselo jít o monohull, což byla podmínka týmu Prada, který Emirates finančně pomohl před závodem na Bermudách.
První koncept nové jachty ukázal něco, co tu ještě nebylo. Jednotrupá jachta bez kýlu, ale s výklopnými foily, které připomínají žabí nohy. Ostatní týmy zanedlouho představily zmenšené modely, na kterých začaly trénovat a především testovat.
Novozélanďané se vydali jinou cestou. Vynechali fázi testovacího zmenšeného modelu a vše vsadili na první testovací loď 1:1. Její kompletní vývoj probíhal na monitoru počítače. Novozélanďané se spolehli na počítačové simulace budoucí jachty.
Včera byla novinka spuštěna na vodu. Základní rozměry jsou dané pravidly. Délka lodě je 23 metrů, 26,5 metru je vysoký stěžeň od paluby, posádka bude mít 11 členů, výtlak jachty je 6500 kg. Šířka trupu je maximálně 5 metrů a stejná je i hodnota maximálního ponoru. Na stavbě jachty se podílelo 65 osob. Designérský tým zahrnoval 30 inženýrů, zbytek byli stavitelé. Na návrh a stavbu padlo více než 100 000 člověkohodin práce. Nová jachta byla pojmenována Te Aihe (ve zvláštním hrdelním jazyku domorodých kanibalů to vzdáleně připomíná slovo Delfín).
Některé části všech závodních jachet budou sjednocené (one design) Jde například o stěžeň a ramena foilů. Křídla foilů, tedy ta příčka nad T (v tomto případě otočeného T příčka pod T) již budou dílem vývojářů každého jednotlivého týmu. Zajímavá řešení nás budou čekat v hydraulickém a elektrickém ovládání lodě, nebo na hlavní plachtě, která bude dvouvrstvá.
Týmy mají zakázáno svá tajemství zakrývat, proto nebudeme muset čekat na shlédnutí jednotlivých řešení až na start Americas Cupu.
Nový Zéland slibuje mimořádné inovace na nové lodi. Důvodem je i absence menší testovací jachty. Na první vyrobené jachtě tak musí vyzkoušet vše, co týmu přišlo na mysl. Druhá jachta už bude muset být dokonalá.
3315
Související články
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Na ministerstvu války na Novém Zélandu mají hlavy v dlaních. Jedinou nehodou přišel ostrovní stát o 11 % svého vojenského námořnictva. To má přitom na starosti ochranu 4 300 000 km2 exkluzivní ekonomické zóny. Celá Evropa je přitom jen cca dvakrát větší.
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.
Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu
Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu
Nafukovací záchranné zařízení Viking Life Craft bude na Novém Zélandu nasazeno poprvé v praxi. Tamní provozovatel trajektů KiwiRail se rozhodl pro tuto technologii, která může ušetřit nejen místo na palubě, ale paradoxně také řadu životů námořníků, a to aniž bude kdy použita ke svému hlavnímu účelu.