Projekt elektrolodě s neomezeným dojezdem hledá sponzory
Finský startup Juva Yachts hledá investory, kteří by mu poskytli 500 tisíc eur na stavbu prototypu jachty Juva 30, což má být podle představených plánů plně elektrická kajutová motorová jachta s neomezeným dojezdem. Firma z Helsinek proto na trhu rizikového kapitálu spouští první kolo financování.
Zakladatelé Juvy věří, že zmíněnou částku se podaří v prvním kole vybrat. Pokud se tak stane, firma slibuje, že letos v dubnu zahájí výrobu prototypu a dokončí jej zhruba za půl roku v listopadu. Finanční prostředky budou rovněž použity na posílení týmu a marketing, který pomůže s umístěním novinky na první trhy v Evropě a ve Spojených státech.
Po dokončení prototypu by podle předpokladů Juvy měly další náklady na spuštění sériové výroby z jednoho kopyta činit 98 tisíc eur. Vyrábět se přitom má ve svižném tempu jedna loď týdně.
Stoprocentně elektrický pohon obstarávají baterie o kapacitě 46, 70 nebo 93 kWh. O jejich dobíjení se starají fotovoltaické články pokrývající celý hard top a notnou část přední paluby. Příslib energetické autonomie se však týká pouze uvážlivého kapitána, který loď nebude hnát vyšší rychlostí než 3 uzly. Ten, kdo počítá s návraty k dokovací stanici, bude moci plout cestovní rychlostí kolem 8 uzlů, přičemž maximální rychlost by měla být 12 uzlů. Při cestovní rychlosti dojezd přesahuje 100 mil.
Trup má být zhotoven technologií vakuové infuze za použití recyklovaných materiálů. Jádro trupu i paluby má být zhotoveno z recyklovaných PET lahví, což povede ke snížení hmotnosti 9,3metrové konstrukce.
Projekt byl zahájen teprve v únoru loňského roku a stojí za ním Oskari Juva, profesionální námořník, který již pomohl založit několik startupů. „Celý život jsem strávil na vodě a cítil jsem potřebu udělat něco pro to, aby si krásy moří mohly užívat i další generace. Proto jsme začali pracovat na konceptu, který může stejně dobře sloužit potřebám dneška i zítřka,“ uvedl Juva.
Více zde
461
Související články
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Finská společnost Axopar, která na vlnách vyznává především rychlost, se rozhodla zařadit do svých motorizací také elektrický pohon. Kdo by očekával, že se tím vzdává své záliby ve vysoké hladině adrenalinu v krvi, mýlil by se.
První elektrická autonomní kontejnerovka vyplula
První elektrická autonomní kontejnerovka vyplula
V Norsku v pátek vyplula na svoji první plavbu první autonomní kontejnerovka na elektrický pohon. Nákladní loď bez emisí a zároveň bez posádky.