Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Stání na kotvě je energeticky náročné, proto skippeři často vypínají vše, co jde. Proč není dobré některé z přístrojů na kotvě vypínat?
Akumulátory na jachtách by měly být dimenzovány tak, aby udržely jachtu v provozu alespoň 24 hodin bez nabíjení. Chceme-li výdrž prodloužit, vypínáme vše, co zrovna nepotřebujeme. Je velmi lákavé při stání na kotvě vypnout veškeré navigační přístroje, které nepotřebujeme. Snížíme spotřebu… Není to ale nejlepší nápad.
Představte si situaci. Stojíte na kotvě, v polovině noci vás vzbudí bouřka. Vylétnete na palubu, vítr vás tlačí na břeh, kotva nedrží. Chcete zjistit, kolik je pod kýlem vody a odplout. Přístroje jsou ale vypnuté. Křičíte na posádku v podpalubí, aby je zapnula. Ptají se, které je to tlačítko… Místo řešení dramatické situace na palubě musíte dolů zapnout přístroje. Pak čekáte. Než naběhne plotter, než odsouhlasíte přijetí podmínek, než naklikáte mapu…
Než k tomu dojde, už může být pozdě.
Navíc máte-li na plotteru zapnutý track, tedy sledování pohybu lodě, vidíte podle něj, jestli vám kotva drží, nebo už ji vlečete. To vám říká, kolik máte času na reakci.
Dále si nechávejte zapnutý kotevní vrátek a rozhodně neodnášejte jeho ovládání. Nastal by znovu problém s meškáním.
Jachta by měla být stále připravená na odplutí. Budete-li v kokpitu kopat do zapomenutých láhví a skleniček, můžete snadno skončit noc na chirurgii.
Protože je ale dobré šetřit energií, stáhněte večer jas přístrojů na minimum.Přístroje nebudou oslňovat a spotřeba se sníží.
5982
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?